خانه / اخبار / محمدهاشمی : ضریب فقر افزایش پیدا کرده / امروز جامعه ما خشن و آستانه صبر مردم کم شده

محمدهاشمی : ضریب فقر افزایش پیدا کرده / امروز جامعه ما خشن و آستانه صبر مردم کم شده

ایلنا نوشت: یک فعال سیاسی گفت: اعتمادسازی نیازمند آن است مردم آثار وعده‌ها و شعارها را در زندگی‌شان ملموس مشاهده کنند اگر این اتفاق بیفتد می‌توان اعتماد را به جامعه برگرداند.

محمدهاشمی درباره ابرچالش‌های پیش روی دولت سیزدهم در سال جدید عنوان کرد: چالش‌های پیش‌روی دولت در سال جدید در شاخه‌های مختلفی از جمله تورم، گرانی، عدم ارتباط مناسب با جهان خارج و منطقه مطرح است.

این فعال سیاسی با اشاره به این‌که تاکنون برنامه‌هایی که دولت برای اداره کشور اعلام داشته پیاده‌سازی نشده است، عنوان کرد: به هرحال دولت وعده‌هایی داده که نه تنها هیچ کدام‌شان محقق نشده بلکه اتفاق خاصی هم رخ نداده است. به طور مثال هنگامی که به بحث گرانی نگاه می‌کنیم قیمت‌ها نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه افزایش هم پیدا کرده و تامین معیشت مردم با مشکلاتی مواجه است.

وی خاطرنشان کرد: بحثی که جناب آقای ریسی در مبارزه با فقر مطلق بیان کردند اتفاقاً بحث بسیار خوبی است، اما در عمل به سیاست‌ها مشاهده می‌کنیم با توجه به شرایط اقتصادی کشور ضریب فقر افزایش پیدا کرده اما کار و اقدامی برای کاهش آن نشده است.

هاشمی ادامه داد: گفته شده در کوتاه‌مدت یک بسته غذایی که مایحتاج ضروری است به اقشار آسیب‌پذیر داده شود؛ یک بسته غذایی که نمی‌تواند از جامعه فقرزدایی کند.

وی تاکید کرد: همیشه رفع مشکلات معیشتی اولویت بوده و هست اما کار جدی در این حوزه صورت نگرفته است که روی زندگی مردم اثرگذار باشد؛ مخصوصا در طبقه قشر آسیب‌پذیر و حقوق‌بگیر، کسانی که درآمد ثابت دارند و حقوق می‌گیرند اما هزینه‌های‌شان رو به افزایش است، هنگامی که تورم افزایش پیدا می‌کند قدرت خریدشان کم می‌شود.

وی با بیان این‌که در حوزه فرهنگی و اجتماعی هم متاسفانه مسائل زیادی داریم که منشا این آسیب‌ها بعضاً ریشه در مشکلات اقتصادی دارد، اظهار داشت: بعضی‌ها مشکلات اجتماعی و فرهنگی‌ را تهاجم فرهنگی تعبیر می‌کنند، بعضی هم می‌گویند از خارج از کشور است. مسئله طلاق و شکنندگی ازدواج، بحث مهمی است که بسیار مطرح می‌شود، بله؛امروز ازدواج کم و طلاق زیاد شده است و آمار بالایی برای آن مطرح می‌کنند در این ارتباط مسائل بسیاری وجود دارد که باید تصمیم‌گیران برایش فکری بی‌اندیشند.

اعتمادسازی در جامعه نیازمند تحقق شعارها و وعده‌ها است/ دادن یک بسته غذایی نمی‌تواند از جامعه فقرزدایی کند

بیشتر بخوانید؛
رییس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران : فقر مطلق از بین نمی‌رود ، بیشتر می شود
طعنه سنگین مجری تلویزیون به رئیسی با طعم بازنشستگان و فقر مطلق
هاشمی افزود: بحث سقط جنین و مسائلی که وجود دارد و خانواده‌ها و افراد به آن مبتلا هستند را نباید از نظر دور نگه داشت، عده‌ای می‌گویند مسائل اجتماعی و فرهنگی و فروپاشی خانواده‌ها و اعتیاد ریشه در فقر دارد که منشاء اقتصادی دارد و بعضی‌ها تهاجم فرهنگی را برای سست کردن خانواده مطرح می‌کنند تا به اعتقاد مردم نسبت به مسئولان و نظام خدشه وارد کنند، تاکید می‌کنم این یک چالش بزرگ است که هم آسیب فرهنگی و دینی دارد و هم آسیب‌های اجتماعی آن زیاد است و باید با تدبیر برایش راه‌حلی پیدا کرد.

این فعال سیاسی یادآور شد: امروز جامعه ما خشن شده و آستانه صبر مردم کم شده است. امروز پرخاشگری در جامعه زیاد شده و این موارد چالش‌هایی است که در حوزه اجتماعی، فرهنگی و دینی مطرح است و تلاشی برای بهبود این شرایط اگر هم شده و یا می‌شود، آثارش را در جامعه کم مشاهده کرده‌ایم و یا بعضا نتیجه عکس داده است و باید یک تدبیر اساسی برای این چالش‌ها شود.

وی بیان کرد: در بحث توسعه روابط خارجی هم سرنوشت برجام هنوز مشخص نشده است، هم روسیه امروز برای ما بازی درآورده و مشکل درست کرده و هم آمریکایی‌ها حاضر نشدند همه خواسته‌ها را بپذیرند، البته بعضی از نکات را که برای ایران مهم بوده نپذیرفته‌اند و در حال مذاکره هستند و اما باز هم برخی می‌گویند مذاکره فایده ندارد.

هاشمی با بیان این‌که متاسفانه مذاکرات برجامی سرنوشت نامشخصی دارد، گفت: یکی از دلایلی که برای نامشخص بودن مذاکرات مطرح می‌شود حمله پوتین به اوکراین است، حمله روسیه به اوکراین نه تنها آثار و مشکلاتی برای خود پوتین و روسیه داشته است، بلکه مشکلاتی را برای ایران و برجام باتوجه به وابستگی و اتکا به کارت پوتین ایجاد کرده و باعث شده سرنوشت برجام به سمت و سوی دیگر برود.

وی درخصوص این‌که در سال جدید تصمیم‌گیران و مسئولان باید دست به چه اقداماتی بزنند تا آن اعتمادی که امروز گفته می‌شود در جامعه کمرنگ شده دوباره احیا شود، گفت: اعتماد مردم به نظام و مسئولان با عمل به وعده‌ها می‌تواند به وجود بیاید و این یک رابطه متقابل بین مردم و مسئولان است.

این فعال سیاسی افزود: در تبلیغات چه انتخاباتی و چه بعد از انتخابات وعده‌های زیادی داده می‌شود؛ قطعا اگر به وعده‌ها عمل شود و مردم در زندگی روزمره‌شان احساس کنند تغییراتی رخ داده است، می‌تواند اعتمادسازی صورت گیرد، اما اگر حرف‌ها و شعارها در حد تبلیغات باشد و مردم احساس نکنند کاری انجام شده است قطعا نباید توقع اعتمادی از آنها داشت.

وی ادامه داد: مثلاً مردم مشاهده کنند نانی در سفره‌شان آمده است و وضعیت معیشت‌شان بهتر شده و یا قدرت خریدشان بیشتر شده است اعتمادشان به حرف‌های مسئولان جلب می‌شود. چراکه مردم با همه مسائل زندگی ارتباط دارند و اگر احساس کنند عملکرد دولت و نظام در این زمینه مثبت بوده و مشکلی از مشکلات‌شان را حل کرده است، اعتماد می‌کنند اما اگر مشاهده کنند که وعده‌ها در حد تبلیغ بوده و فقط در رسانه مطالبی گفته شده است اما آثاری در زندگی‌شان مشاهده نکنند و به آنها گفته شود تورم سیر نزولی آغاز کرده است اما قیمت‌ها همچنان افزایش پیدا کند، دیگر نمی‌توانند اعتماد کند!

هاشمی تاکید کرد: اعتمادسازی نیازمند آن است مردم آثار وعده‌ها و شعارها را در زندگی‌شان ملموس مشاهده کنند اگر این اتفاق بیفتد می‌توان اعتماد را به جامعه برگرداند اما اگر این اتفاقات رخ ندهد قطعا بر ضریب بی‌اعتمادی اضافه می‌شود.

درباره ی admin2

همچنین ببینید

محمد هاشمی: نسل جدید از ما سوال می کنند که شما انقلاب کردید چه برای ما آوردید؟ آزادی؟ کو آزادی؟!

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران محمد هاشمی: نسل جدید از ما سوال می کنند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *