خانه / اخبار / در قانون احزاب منعی برای ارتباطات بین المللی وجود ندارد

در قانون احزاب منعی برای ارتباطات بین المللی وجود ندارد

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ با انتشار اخباری مبنی بر دیدارها و نشست‌های حزب موتلفه اسلامی با سفرا و مقامات کشورهای خارجی این سوال مطرح می‌شود که غیر از حزب موتلفه اسلامی، سایر احزاب نیز ارتباطات بین المللی دارند یا خیر.

«محمد هاشمی»، عضو سابق شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی و از جمله پایه‌گذاران حزب کارگزاران سازندگی، در پاسخ به این سوال به خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری برنا گفت: در قانون احزاب منعی برای ارتباطات بین‌المللی وجود ندارد همچنان که در اساسنامه هر حزب و تشکیلاتی به بحث روابط بین‎الملل اشاره شده است. به عنوان مثال بنده زمانی که در حزب جمهوری اسلامی فعالیت می‌کردم مسئول روابط بین‌الملل بودم.

این فعال سیاسی افزود: معمولا در تشکیلات احزاب، مسئول روابط بین‌الملل نیز وجود دارد اما برخی از احزاب به علت اینکه در این زمینه فعالیت پررنگی ندارند، مدیرکل روابط عمومی و روابط بین‌الملل را در هم ادغام می‌کنند، لذا برقراری روابط بین‌المللی از طرف احزاب هیچ منع و مشکل قانونی ندارد.

هاشمی در توضیح چگونگی از سرگیری روابط بین‌المللی احزاب تصریح کرد: این روابط معمولا از دو راه برقرار می‌شود؛ یک راه این است که یکی از نمایندگان کشوری که در ایران حضور دارد از طریق وزارت امور خارجه ایران درخواست می‌کند که می‌خواهد با اعضای حزب جلسه برگزار کند، وزارت خارجه بررسی می‌کند و در صورت صلاحدید این درخواست را تائید می‌کند و جلسه برگزار می‌شود.

مسئول روابط بین‌الملل حزب جمهوری اسلامی ادامه داد: طرف خارجی در این جلسات به دنبال جمع‎آوری اطلاعاتی نظیر فعالیت حزب، اعضای حزب و برنامه‌های آن است. گاهی در همین روابط پذیرفته می‌شود که هیئتی از یکی از احزاب داخلی بنابر دعوت حزب کشور مقابل، به آن کشور برود و احزاب با یکدیگر ملاقات کنند.

هاشمی در توضیح کانال دیگر برقراری روابط میان احزاب داخلی با مقامات یا احزاب سایر کشورها خاطرنشان کرد: راه دوم شکل‌گیری روابط بین‌المللی احزاب، درخواست حزب ایرانی برای برقراری رابطه است به این ترتیب که حزب ایرانی از طریق وزارت امور خارجه از حزب همتای خود در کشور دیگر درخواست برقراری رابطه می‌کند. در حقیقت حلقه واسطه میان گروه‌ها و احزاب دو کشور وزارت امور خارجه است.

این فعال سیاسی با اشاره به فعالیت‌های بین‌المللی حزب جمهوری اسلامی اظهار کرد: با توجه به اینکه در اوایل انقلاب سوالات زیادی در مورد انقلاب میان احزاب و گروه‌های سیاسی سایر کشورها مطرح بود و تمایل داشتند راجع به انقلاب بیشتر بدانند، در این دوران احزاب کمکی برای وزارت امور خارجه محسوب می‌شدند.

هاشمی در پاسخ به اینکه با توجه به اشاره شما به فعالیت‌های بین‌المللی احزاب در ابتدای انقلاب، آیا حزب جمهوری اسلامی در نامه امام به گورباچف و تقدیم این نامه به مقامات شوروی نقشی داشت، خاطرنشان کرد: بله اعضای حزب در این قضیه فعال بودند اما به دلیل اینکه امام (ره) نمی‌خواستند قضیه حزبی شود، افراد را به عنوان یک شخص نه عضو یک حزب، برای تقدیم نامه به گورباچف انتخاب کردند. امام (ره) حتی در متن حکم نخست‌وزیری مهندس بازرگان نوشتند که وی «بدون وابستگی حزبی» برای این سمت انتخاب شده است.

مسئول روابط بین‌الملل حزب جمهوری اسلامی ادامه داد: سیاست و استراتژی امام به این صورت نبود که به حزب یا تشکیلات وابسته باشند، لذا با افراد کار می‌کردند، از همین جهت امام (ره) برای تقدیم نامه به گورباچف، آیت‌الله جوادی آملی، خانم دباغ و محمدجواد لاریجانی که کارمند وزارت امور خارجه بود، را انتخاب کردند، امام (ره) حتی خانم دباغ که عضو حزب جمهوری اسلامی بودند را به خاطر شخص خودش انتخاب کردند.

هاشمی در واکنش به اینکه بنابراین احزابی نظیر کارگزاران نیز پتانسیل برقراری رابطه با مقامات سایر کشورها و احزاب آنها را دارد، یادآور شد: حزب کارگزاران سازندگی از ظرفیت برقراری روابط بین‌المللی برخوردار است و در تشکیلات خود مسئولیتی برای آن تعریف کرده است.

درباره ی admin2

همچنین ببینید

محمد هاشمی: نسل جدید از ما سوال می کنند که شما انقلاب کردید چه برای ما آوردید؟ آزادی؟ کو آزادی؟!

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران محمد هاشمی: نسل جدید از ما سوال می کنند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *