خانه / گفتگو / هاشمی برای سفر به عربستان ملاحظاتی دارد

هاشمی برای سفر به عربستان ملاحظاتی دارد

در باور عمومی آیت الله هاشمی و ملک عبدالله می‌توانند مشکلات منطقه را حل کنند

محمد هاشمی که به مناسبت سالروز تاسیس ایسنا و ۱۶ آذر (روز دانشجو) در خبرگزاری ایسنا، حضور یافته بود، در گفت و گو با این خبرگزاری درباره دلایل سفر احتمالی آیت الله هاشمی رفسنجانی به عربستان به دعوت ملک عبدالله با بیان این‌که هدف دعوت کنندگان از آقای هاشمی صرفا انجام یک سفر زیارتی نیست، گفت:دعوت از حاج آقا مسبوق به سابقه است و در سه سال گذشته چندین بار از ایشان برای سفر به عربستان دعوت شده است.

وی با اشاره به اخبار اخیر مبنی بر دعوت دوباره ملک عبدالله برای سفر آیت الله هاشمی به عربستان توضیح داد:دوباره دعوتی فرستاده نشده است، بلکه براساسی دعوت هایی که از قبل شده است، به حاج آقا (آیت الله هاشمی رفسنجانی )پیغام می‌دهند که زمانی را برای سفرتان مشخص کنید.

مسوول دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اوضاع سوریه، لبنان ، عراق و نقش ایران و عربستان در معادلات منطقه‌ای، تصریح کرد: با توجه به احترامی که سعودی ها و شیوخ عرب از گذشته تا به امروز برای آقای هاشمی قائل هستند، باور عمومی براین است که آیت الله هاشمی و ملک عبدالله می‌توانند مشکلات منطقه ای و روابط دو جانبه را حل کنند که البته این موضوع مشروط به شرایطی است.

هاشمی برای سفر به عربستان ملاحظاتی دارد

وی در ادامه توضیح داد:آیت الله هاشمی برای انجام این سفر ملاحظاتی دارند؛چرا که ایشان در شرایط فعلی قدرت اجرایی ندارند در صورت مذاکره با ملک عبدالله و اتخاذ تصمیمات در رابطه با اجرایی شدن آن ضمانت اجرایی وجود ندارد.

رییس دفتر هاشمی رفسنجانی با اشاره به این‌که انجام سفر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در قالب یک سفر صرفا زیارتی نه مورد نظر ایشان و نه هدف کشورهای دعوت کننده است، افزود:در پیام های مقامات اکثر کشورهای منقطه و یا حتی سفر به ایران و ملاقات با آیت الله هاشمی از جمله ملاقات اخیر نبیه بری ، رییس مجلس لبنان ، بر این اعتقادند که با توجه به شرایط منقطه مذاکرات آقای هاشمی در رسیدن به توافقات می‌تواند موثر باشد، بنابراین در صورتی که شرایط مناسب پیش آید سفر ایشان عملی خواهد شد.

انتخابات پدیده ملی است

هاشمی در ادامه این گفت‌وگو به باز خوانی انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ پرداخت و با بیان این‌که انتخابات پدیده ملی است، گفت: انتخابات بخصوص در مورد ریاست‌جمهوری و مجلس معمولا در کشورها به سال‌های قبل مربوط می‌شود یعنی عملکرد گروه و جناحی که قبلا بوده‌اند در انتخابات دور آینده تاثیر دارد.

رییس دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ،با بیان این‌که در دنیای آزاد، دموکراسی و مردم سالاری که مردم امکان انتخاب آزاد داشته باشند در طول یک دوره عملکرد و رفتار دولتمردان یا نمایندگان مجلس را می‌سنجند و بر اساس آن در مورد انتخابات آینده تصمیم می‌گیرند، اظهار کرد: در ۲۴ خرداد سال ۹۲ در ایران مردم از عملکرد دولت‌های نهم و دهم راضی نبودند و مجموعه شرایط مردم را بر این داشت که گزینه دیگری را انتخاب کنند که جنس متفاوتی از دولت حاکم دارد.

وی به تاثیرات مثبت برخی حوادث در انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ اشاره کرد و توضیح داد: در جریان درخواست‌های مردم از آیت‌الله هاشمی شاهد بودم گروه‌ها و طیف‌های مختلفی از جمله دانشگاهیان، حوزویان، تولیدگران، مردم عادی و … که از وضع موجود ناراضی بودند ، از آقای هاشمی می‌خواستند مستقیم در انتخابات شرکت کنند، اما ایشان با توجه به ملاحظاتی که داشتند در پاسخ به درخواست‌های مختلف قولی را برای شرکت خودشان در انتخابات نمی‌دادند.

رهبری مخالفتی با کاندیداتوری هاشمی رفسنجانی در انتخابات نداشتند

هاشمی اضافه کرد: سه روز مانده به پایان ثبت‌نام کاندیداها، نوع ادبیات مردم در مراجعه و درخواست از آیت‌الله هاشمی متفاوت شد. یعنی اگر روزهای اول درخواست حضور ایشان را داشتند و از وضع موجود شکایت می‌کردند در سه روز آخر عده‌ای می‌گفتند فردی مثل شما که عناوینی چون پدر انقلاب، شناسنامه انقلاب و یار امام را دارد اگر مسئولیت نمی‌پذیرد و نسبت به سرنوشت کشور بی‌تفاوت است تکلیف مردم روشن خواهد بود و عده‌ای دیگر می‌گفتند آن دنیا دامن شما را می‌گیریم، بنابراین ادبیات مردم طلبکارانه شده بود و درخواست جدی داشتند.

عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: جدی شدن درخواست‌های مردم از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی باعث شد تا ایشان اعلام کردند که با مقام معظم رهبری تماس می‌گیرم و اگر رهبری با حضورم موافقت کنند به انتخابات می‌آیم و اگر به صراحت مخالفت کنند نمی‌آیم و اگر مسئله را به خودم واگذار کنند، باز هم می‌آیم، پس آقای هاشمی اعلام کردند در صورتی که رهبری با حضورشان در انتخابات مخالفتی نداشته باشند، در انتخابات حاضر می‌شوند.

وی به تماس تلفنی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: گویا در این تماس رهبری با حضور آقای هاشمی مخالفتی نداشتند و این مسئله را به خودشان واگذار کردند، پس آقای هاشمی تصمیم گرفتند و در آخرین لحظات ثبت‌نام انتخابات برای ثبت‌نام به وزارت کشور مراجعه کردند که در آن زمان اقبال مردم را هم مشاهده کردیم.

هاشمی به واکنش برخی چهره‌های حاضر در صحنه انتخابات پس از ثبت‌نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اشاره کرد و گفت: عده‌ای از ثبت‌نام آقای هاشمی شکایت می‌کردند و از طرف دیگر دوستان ما در جبهه اصلاحات از جمله آقایان روحانی و عارف پیشنهاد انصراف دادند اما آقای هاشمی از آنها خواستند که در صحنه باقی بمانند.

رییس دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به برخی پیغام‌ها خطاب به آیت‌الله هاشمی مبنی بر این‌که اگر از شرکت در انتخابات انصراف ندهید، ردصلاحیت می‌شوید، اشاره کرد و گفت: این پیغام را دو نفر برای آقای هاشمی آوردند اول آقای روحانی که در منزل آقای هاشمی این پیغام را از سوی شورای نگهبان به ایشان اعلام کرد و صبح روز بعد آقای دکتر علی لاریجانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام همین پیغام را به آقای هاشمی منتقل کردند که ایشان در پاسخ به هر دو گفتند من با مردم شوخی و دوگانگی ندارم، بنابراین هر تصمیمی که می‌خواهند بگیرند و حتی اگر رد صلاحیت شوم شکایت و اعتراض هم نمی‌کنم.

ردصلاحیت آیت‌الله هاشمی مردم را حسابی عصبانی کرد

وی با بیان این‌که اعلام نظر شورای نگهبان مبنی بر ردصلاحیت آیت‌الله هاشمی در انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ نقطه جوشی بود که مردم را حسابی عصبانی کرد، یادآورشد: این سوال پیش آمد که اگر شخصیتی مثل آقای هاشمی با سابقه انقلابی و همراهی با امام (ره) صلاحیت ندارند، پس چه کسی در این مملکت صلاحیت ریاست‌جمهوری را دارد و در این مرحله مردم از نقاط مختلف کشور تماس می‌گرفتند و از آقای هاشمی می‌خواستند که اگر روی کاندیدایی نظری دارند اعلام کنند چون معمولا در شایعات مختلف نظراتی از قول آقای هاشمی مطرح می‌شد.

محمدهاشمی افزود: آیت‌الله هاشمی پس از بررسی شرایط و برنامه کاندیداها به این جمع‌بندی رسیدند که از جناب آقای دکتر روحانی حمایت مستقیم کنند و حدودا دو روز مانده به پایان تبلیغات حمایت خود را علنی کردند، بنابراین آرای دکتر روحانی در نقاط مختلف کشور از جمله شهرها و روستاها بالا رفت و مردم حماسه ۲۴ خرداد را خلق کردند و دکتر روحانی با رای بالایی در برابر کاندیداهای دیگر در مرحله اول انتخاب شدند و به ریاست‌جمهوری راه یافتند.

مسئول دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: وضعیت گذشته و عملکرد دولت‌های نهم و دهم و رفتارهای روزهای آخر انتخابات با آیت‌الله هاشمی عوامل بسیار تاثیرگذار در رای مردم و انتخابات ۲۴ خرداد بودند و این‌که مردم گزینه‌ای را غیر از جنس کسانی که کشور را اداره می‌کردند انتخاب کنند.

محمد هاشمی رفسنجانی

وی در رابطه با این‌که آیا به خاطر اتفاقات انتخابات ۲۴ خرداد از آقای هاشمی دلجویی شده است، گفت: در حدی که من اطلاع دارم مقام معظم رهبری در سخنرانی که داشتند و بیشتر مخاطب‌شان آقای هاشمی بود از ایشان تشکر کردند.

آثاری از دولت در سایه نمی‌بینم

هاشمی در ادامه این گفت و گو در رابطه با این‌که گفته می‌شود آقای هاشمی دولت در سایه دولت تدبیر و امید هستند و حمایت مستقیم ایشان از دکتر روحانی به این معناست، تصریح کرد: من آثاری از دولت در سایه نمی‌بینم.

رییس دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با این توضیح که اصطلاح دولت در سایه در ادبیات سیاسی به این معناست که دولتی تشکیل شود و در حزب یا مرکز دیگری دولتی دیگر به عنوان مشاور شکل بگیرد که تقریبا معادل دولت اصلی است و وزرای مختلف دارند، افزود: وزرا در دولت سایه مسئولیت اجرایی ندارند و با دقت شرایط را بررسی می‌کنند و نتایجی را که به دست می آورند به دولت گزارش می‌کنند. البته اگر در بستر زمان اتفاقی برای دولت بیفتد آنها روی کار می‌آیند.

در دولت احمدی‌نژاد بعضی از وزرا با هاشمی مشورت می‌کردند

وی با بیان این‌که هیچگاه بعد از پیروزی انقلاب تاکنون چیزی به نام دولت در سایه در جمهوری اسلامی ایران نداشته‌ایم، اظهار کرد: این که دولت با آقای هاشمی مشورت کند مساله‌ای طبیعی است و در دولت‌های گذشته نیز این اتفاق افتاده است حتی در دولت آقای احمدی‌نژاد بعضی از وزرا با آقای هاشمی مشورت می‌کردند که البته بعد از مدتی بلافاصله عزل می‌شدند و یا در دولت آقای خاتمی اکثر وزرا به آقای هاشمی گزارش می‌دادند و از ایشان راهنمایی و نظر می‌خواستند. در حال حاضر هم برخی وزرا یا مسئولان دولت و یا حتی خود دکتر روحانی با آقای هاشمی دیدارهایی دارند که در این دیدارها بیشتر مسائل مملکتی مطرح می‌شود و این دیدارهای برای گپ و گفت نیست.

هاشمی اضافه کرد: اینکه مشورت‌های آیت‌الله هاشمی چقدر تاثیر اجرایی دارد یا ندارد، مسئله دیگری است چرا که آقای هاشمی به عنوان فردی صاحب‌نظر در مسائل مختلف به دولت‌های فعال مشورت می‌دهند و آنطور نیست که نظرات ایشان در همه موارد عینا پیاده شود.

رییس دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه این گفت و گو در رابطه با گزارش ۱۰۰ روزه رییس‌جمهور به برخی نکات مثبت در این گزارش اشاره کرد و گفت: در موضوع روابط خارجی کارگروه هسته‌یی و اقدامات انجام شده که بسیار فشرده و با مهارت بالایی انجام شد دولت توانست مسیری را که هشت سال در جهت خلاف و منفی حرکت می‌کرد در مدتی کوتاه برگرداند.

وی با اشاره به این‌که پس از گفت‌وگوهای وزیر خارجه و همکارانشان، غرب تعامل با نظام جمهوری اسلامی را به جای تخاصم در پیش گرفت، افزود: در سال‌های گذشته غرب عمدتا در موضع تخاصم با ایران حرکت می‌کرد و قطعنامه‌ها، مصاحبه‌ها، گفت‌وگوها و البته تحریم‌ها نشانه همین تخاصم بود، اما در چند دیدار اخیر و در مدتی کوتاه جهت حرکت غرب نسبت به جمهوری اسلامی ایران برگشت و آنها پذیرفتند از موضع تعامل حرکت کنند و برای پیش‌نیاز توافقنامه‌ای که در ژنو نوشته شد که نکات بسیار مثبتی داشت.

هاشمی همچنین به عملکرد دولت در حوزه اقتصادی به عنوان نکات مثبت گزارش ۱۰۰ روزه رییس‌جمهور اشاره کرد و گفت: در این گزارش اعلام شد که نرخ تورم نقطه به نقطه کاهش یافته است و یا اینکه تحت آثار روانی مذاکرات ژنو، قیمت دلار و سکه سیر نزولی را طی کرده و به تبع آن کالاهای وابسته به ارز نیز کاهش قیمت داشته‌اند.

مسئول دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین به برخی کاستی‌های گزارش رییس‌جمهور اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در صحبت‌های رییس‌جمهور باید بیشتر به مسائل اجتماعی و سیاست داخلی و فرهنگی اشاره می‌شد چون کشور فقط اقتصاد و روابط خارجی نیست.

وی با اشاره به اهمیت مسائل فرهنگی و اجتماعی در کشور، تصریح کرد: مشکلاتی که امروز در کشور به لحاظ فرهنگی و اجتماعی وجود دارد مردم را به شدت ناراحت کرده است و مردم توقع دارند به این مسائل از جمله پدیده شوم موادمخدر، طلاق و جدایی در خانواده‌ها و ناهنجاری‌ها و ناامنی‌های فردی و اجتماعی در کشور رسیدگی شود و گرچه عامل همه اینها دولت نیست اما مردم از دولت توقع دارند برنامه‌هایی در این موارد ارائه کنند.

شیوه ارایه گزارش رییس جمهور شبیه احمدی‌نژاد بود

هاشمی در ادامه به نقد گزارش ۱۰۰ روزه رییس‌جمهور پرداخت و گفت: از نظر من شیوه گزارش شبیه شیوه‌ای که آقای احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور قبلی در ارائه گزارش داشتند بود.

مسئول دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام توضیح داد: در آمارها و کارهای انجام شده در گزارش ارائه شده از سوی رییس‌جمهور دقت نظر وجود نداشت. مثلا در حوزه دارو و درمان و بیماران خاص بیان‌شان به این معنا بود که تقریبا تمام مشکلات حل شده است در حالیکه در میدان عمل اینطور نیست و کسانی که مبتلابه هستند می‌گویند که برخی داروها در بازار نیست و قیمت‌ها پایین نیامده است و چرا رییس‌جمهور گزارش می‌دهند که واقعیت میدانی آن را تایید نمی‌کند، در حالیکه توقع این بود که آقای رییس‌جمهور در گزارش‌شان به واقعیت‌های میدانی توجه کنند و گفته‌هایشان با این واقعیت‌ها منطبق باشد.

وی با بیان این‌که عملکرد آقای احمدی‌نژاد و دولت گذشته عملکرد مناسبی نبود، تاکید کرد: به نظر من آقای روحانی در گزارش خود زمان زیادی را به نقد عملکرد دولت گذشته اختصاص دادند و شاید این نوع آمار دادن تداعی رفتار دولت آقای احمدی‌نژاد را می‌کرد.

هاشمی با اشاره به این‌که آقای احمدی‌نژاد وقتی روی کار آمد از خودش چیزی نداشت و تا آخر هم گزارش قابل توجهی ارائه نکرد، افزود: اساس کار دولت آقای احمدی‌نژاد زیر سوال بردن دولت‌های گذشته از اول انقلاب تا به حال بود.

نباید زحمات گذشتگان را زیر سوال برد

رییس دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر این‌که نباید زحمات گذشتگان را زیر سوال برد گرچه ممکن است هر کدام از آنها اشتباه یا نقدی داشته باشند، به بیتی از سعدی شیرازی اشاره کرد و گفت: نام نیک رفتگان ضایع نکن، تا بماند نام نیکت برقرار.

وی تاکید کرد: در ارزیابی و نقد از گذشته باید انصاف را داشته باشیم چرا که این از ویژگی‌های یک دولت اسلامی و مسلمان است.

محمد هاشمی رفسنجانی

هاشمی همچنین در رابطه با بیان برخی واقعیت‌های موجود در جامعه از سوی رییس‌جمهور در گزارش ۱۰۰ روزه، گفت: واقعیت طیف وسیعی دارد و یک بحث فلسفی است چون هم شامل گذشته می‌شود و هم آنچه در آینده قرار است اتفاق بیفتد پس قطعا واقعیت‌ها را باید گفت اما چگونگی بیان اهمیت دارد.

وی با تاکید بر این‌که نباید منکر واقعیت‌های موجود در جامعه شد، در پاسخ به این سوال که شما تا چه اندازه شیوه بیان واقعیت‌ها توسط رییس‌جمهور در گزارش ۱۰۰ روزه را پسندیدید، گفت: بسته به اطلاعات مخاطب دارد چون ممکن است فردی اطلاعات کامل و درستی داشته باشد و حتی فکر کند که رییس‌جمهور کم گفته‌اند اما ممکن است فرد دیگری اطلاعات نداشته باشد و از شنیدن این سخنان تعجب کند.

مسئول دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که اطلاعات من در مورد کشور بسیار ناچیز است و کمتر به این مسائل ورود پیدا می‌کنم، گفت: اطلاعات من در برابر آیت‌الله هاشمی قطره‌ای در برابر دریاست و شنیدیم که ایشان در رابطه با صحبت‌های رییس‌جمهور در گزارش ۱۰۰ روزه گفتند که آقای روحانی نجابت کرده‌اند.

از بیان حرف‌هایی که در جامعه تفرقه و دوگانگی ایجاد می‌کند پرهیز شود

هاشمی با بیان این که باید از بیان حرف‌هایی که در جامعه تفرقه و دوگانگی ایجاد می‌کند پرهیز شود، گفت:‌ در کنار واقعیت باید مصلحت و مصالح کشور را هم در نظر بگیریم.

وی با اشاره به این‌که در اسلام دروغ گفتن حرام است اما راست گفتن واجب نیست، افزود: آنچه از نظر اخلاق دینی، مذموم و گناه است دروغ گفتن است اما واجب و تکلیفی نیست که حتما اگر اطلاعاتی داریم آن را بیان کنیم.

مسئول دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به جایگاه مصلحت در کشور ما، تصریح کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام در کشور ما رسمیت یافت و در قانون اساسی به آن اشاره شده است که مبتکر آن امام‌(س) بود چون نیازهای جامعه را می‌دیدند.

هاشمی با اشاره به جایگاه مصلحت در فرهنگ دینی و فقه، گفت: امام‌‍(س) موضوع مصلحت را در ایران به صورت سازمان یافته مطرح کردند البته اینطور نیست که مصلحت فقط در مجمع تشخیص مصلحت چنین باشد که مصوبه‌ای برای اختلاف بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی تصویب شود بلکه مسئولان کشور هم در برهه‌های مختلف بر حسب شرایط باید مصلحت را در نظر بگیرند.

وی در رابطه با اهمیت در نظر گرفتن مصلحت به بیان خاطره‌ای از زمان هشت سال جنگ تحمیلی پرداخت و یادآور شد: زمانی که مسئول رسانه ملی بودم در یک عملیات پانصد شهید دادیم اما این موضوع را در تلویزیون اعلام نمی‌کردیم چون مصلحت ایجاب نمی‌کرد که روحیه مردم را تضعیف کرده و آنها را داغدار کنیم و امام‌(س) نیز از کار ما مطلع بودند و به ما اعتراضی نمی‌کردند و حتی عکس قضیه را به ما تذکر می‌دادند.

مسئول دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در زمان جنگ دزفول را بمباران کردند و یک موشک به بچه خردسالی اصابت کرد و سرش از بدنش جدا شد. در همان زمان بود که آقای آهنگران که مرثیه‌خوان جبهه‌ها بودند بر مبنای این حادثه سرودی سوزناک را خواند و این سرود به عنوان آرم خبر در تلویزیون پخش شد و امام پس از این اتفاق من را خواستند و خطاب به من به عنوان رییس صداوسیما گفتند مگر توجه نداری که زمان جنگ است و در شرایط فعلی باید سرودهای حماسی پخش کنید چون زمان حماسه است و از من خواستند به آقای آهنگران بگویم که دیگر این‌چنین نخوانند.

مصلحت اختصاص به زمان و یا یک موضوع خاص ندارد

هاشمی با بیان این‌که مصلحت اختصاص به زمان و یا یک موضوع خاص ندارد، تصریح کرد: در مسائل مختلف کشور همیشه باید مصلحت را در نظر گرفت و مصلحت بیشتر باید توسط مسئولان رعایت شود چون از هر دو طرف قضیه اطلاع دارند.

وی در ادامه گفت و گوی خود در رابطه با نامه اخیر محمود احمدی‌نژاد به رییس‌جمهور برای برگزاری مناظره دو طرفه،‌ گفت: نیات افراد را خدا می‌داند و خودشان، پس در مورد نامه آقای احمدی‌نژاد و هدف ایشان اظهارنظر و قضاوتی نمی‌کنم.

مسئول دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به آیه‌ای از قرآن اشاره کرد و یادآور شد: بر اساس این آیه انسان به نفس خود واقف است حتی اگر عذرهایی بیاورد.

هاشمی با بیان این‌که در شرایط فعلی کشور همانطور که اکثر مسئولان و مقام معظم رهبری بارها تاکید کرده‌اند، بیش از هر زمان دیگری نیاز به انسجام و وحدت ملی داریم، خاطرنشان کرد: در برابر حیله و دسیسه دشمن باید وحدت و انسجام ملی‌مان را به نمایش بگذاریم پس اگر حرکتی این وحدت را خدشه‌دار کند و نمایانگر جدایی و تفرقه و اختلاف در جامعه باشد ممکن است حتی شرایط سوء استفاده دشمن را فراهم کند.

نباید چوب لای چرخ دولت بگذاریم

وی با تاکید بر این‌که طرح مسائل اختلافی و دامن زدن به اختلافات را در شرایط فعلی کار درستی نمی‌دانم، گفت: این نکته را فقط در مورد آقای احمدی‌نژاد و یا آقای روحانی نمی‌گویم، بلکه رسانه‌ها، صداوسیما، تشکل‌ها و گروه‌های مختلف نیز باید به آن توجه کنند.

رییس دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این‌که انتخاباتی انجام شده است و مردم رای داده‌اند و دولتی روی کار آمده که مجلس به آن رای داده و رهبری تنفیذ کرده‌اند، افزود: همه مراحل قانونی طی شده است پس درست نیست به این خاطر که دولت از جبهه تفکر و نگاه ما نیست چوب لای چرخش بگذاریم.

هاشمی همچنین در رابطه با اظهارنظرهای برخی نمایندگان در مورد وزرای دولت و برخی ناهماهنگی‌ها با دولت ،‌ گفت: نمایندگان مجلس و دولت وظایف و خواسته‌هایی دارند و در یک محیط آزاد و دموکراتیک نقد اشکالی ندارد و می‌تواند سازنده باشد، اما تا زمانی که جنبه تخریب و تهدید به خود نگرفته باشد.

وی با اشاره به این‌که مجلس بر اساس حقوق مصرح در قانون اساسی حق استیضاح دارد، اما اگر از این حق برای تهدید و یا تخریب یک وزیر استفاده کند از حوزه نقد خارج می‌شود، گفت: این اقدام به تقابل دامن می‌زند چون به طور طبیعی طرف مقابل هم اختیارات و امکاناتی دارد.

مسئول دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مورد توجه قرار گرفتن موضوع تعامل با دنیای خارج و غرب در شرایط فعلی جامعه، گفت: این تعامل را باید در داخل و بین همه گروه‌ها و قوا نیز ایجاد کنیم و از فضای تخریب و تهدید فاصله بگیریم.

هاشمی با تاکید بر این‌که فضای تفاهم و همکاری با رعایت تمام حقوق بین دستگاه‌ها و قوا وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: مجلس بر اساس قانون اختیار دارد نظراتش را از طریق تذکر، سوال، استیضاح، تحقیق و تفحص و … مطرح کند، اما تاکید می‌کنم چگونگی بیان و ادبیات آن اهمیت دارد.

وی با بیان این‌که به نظر من در مجموع رفتار مجلس در مدت روی کار آمدن دولت یازدهم با دولت مثبت بوده است، تصریح کرد: مجموعه برخورد مجلس با دولت مناسب بوده است و کار دولت را راه انداخته است، اما به هر حال کاستی‌ها و گله‌هایی هم وجود دارد و گاهی برخوردهایی رخ می‌دهد، اما باید توجه داشت که در برخی موارد موضوع به یک نماینده و یا یک گروه از نمایندگان مربوط می‌شود که دارای تفکر خاصی در کشور هستند و تشکیلاتی دارند پس اینجا مسئله کل مجلس مطرح نیست.

رییس دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: نمود برخورد دولت و مجلس را در هیات رییسه و برخورد با لوایح می‌توانیم ببینیم پس برخورد یک یا چند نماینده را نباید به حساب کل مجلس بگذاریم. همان‌طور که اگر یک وزیر ضعفی داشته باشد، نباید آن را به کل دولت تعمیم دهیم چون جزئی از دولت است و باید بین آن تفکیک قائل شد.

هاشمی در ادامه این گفت‌وگو در رابطه با گزارش تحقیق و تفحص اخیر مجلس از سازمان تامین اجتماعی که از حجم وسیع سوء استفاده‌ها در دولت گذشته پرده برداشت، گفت: گزارش را مستقیم نشنیده‌ام و تنها با چند اس‌ام‌اس از رئوس آن مطلع هستم.

وی با اشاره به این‌که در دولت دهم حوادث مهمی اتفاق افتاد از جمله اختلاس سه هزار میلیاردی یا پرونده‌های مشابه و بزرگ‌تر که رسانه‌ای نشدند، اظهار کرد: در مورد مساله تامین اجتماعی هم قرار است قوه قضاییه پیگیری کند.

رییس دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در رابطه با مطالبات دانشجویان با توجه به روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و چگونگی مدیریت مطالبات در سطح جامعه از دولت، گفت: مطابق نظر مقام معظم رهبری و همه مسئولان، دانشجو قشر روشنفکر و آگاه جامعه است و با توجه به شرایط سنی پتانسیل زیادی برای مطالبه کردن دارد.

دانشجویان و مردم مطالبات‌شان را از جای درست بخواهند

وی با بیان این‌که در طرح مطالبات از سوی دانشجویان در بین مسئولان کشور اتفاق نظر وجود دارد، افزود: اگر مطالبات دانشجویان از رییس‌جمهور در حوزه اقتدار و اختیار رییس‌جمهور باشد درست است، اما گاهی موضوع به رییس‌جمهور ارتباطی ندارد و تصمیم‌گیرنده افراد و قوای دیگر هستند پس دانشجویان و مردم باید در نظر داشته باشند که مطالبات‌شان را از جای درست بخواهند.

هاشمی افزود: دانشجو قشر آگاه است و آگاهی‌اش ایجاب می‌کند که مطالباتش از جای درست باشد و از کسی که مسئولیت دارد.

محمد هاشمی با بیان این‌که آرمان دانشجو باید علم آموزی و درس خواندن باشد، گفت: حساس بودن به مسائل اجتماعی، مبارزه و نقد در کنار درس خواندن به جای خود محفوظ است.

وی با بیان خاطره‌ای از امام‌(س) در مورد وظیفه‌ی دانشجویان، گفت: در سالهای ۵۳ یا ۵۴ که برای تحصیل به آمریکا رفته بودم ۲ تفکر در مورد نحوه‌ی فعالیت دانشجویان وجود داشت و عده‌ای معتقد بودند در این زمان درس خواندن ارتجاعی است؛ چراکه به زعم آنها الان زمان مبارزه با شاه است، اما تفکر دیگری که من هم به آن اعتقاد داشتم به شوق درس خواندن دانشجویان تاکید داشتند و معتقد بودندکه مبارزه در کنار درس خواندن نیز می‌تواند انجام شود.

وی با اشاره به این‌که در آن مقطع زمانی نامه‌ای به امام‌(س) نوشتم و شرایط را توضیح دادم و از ایشان وظیفه‌ی دانشجویان را در شرایط فعلی پرسیدم، افزود: امام(س) جواب دادند شما که آنجا هستید، وظیفه‌تان خوب درس خواندن است پس خوب علم بیاندوزید که در آینده به شما نیاز است.

رییس دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این که امام‌(س) از سال‌های ۵۳ به موضوع علم اندوزی دانشجویان تاکید داشتند، تصریح کرد: در شرایط فعلی نیز مقام معظم رهبری در بیانات آرمان گرایانه خود موضوع فتح کردن قله‌های علمی را مطرح می‌کنند.

اولویت اول دانشجویان خوب درس خواندن است

هاشمی با بیان این‌که اولویت اول دانشجویان خوب درس خواندن است، گفت: حساس بودن به مسائل اجتماعی، نقد و مبارزه در کنار درس خواندن به جای خود محفوظ است و آرمان دانشجو علم آموزی و درس خواندن باید باشد.

درباره ی admin2

همچنین ببینید

محمد هاشمی: نسل جدید از ما سوال می کنند که شما انقلاب کردید چه برای ما آوردید؟ آزادی؟ کو آزادی؟!

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران محمد هاشمی: نسل جدید از ما سوال می کنند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *