خانه / گفتگو / روایت محمد هاشمی ازیک استفتاء

روایت محمد هاشمی ازیک استفتاء

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران – تهران

هنوز شاید برخی قدیمی ترها سریال هایی چون پاییز صحرا و آیینه را به یاد داشته باشند که پخش آنها بعضا انتقادهایی را سبب شد و مسئولین وقت را به استفتاء واداشت.استفتاء در رابطه با پخش برخى فیلمهاى خارجى یا تولید داخلى و سریالهایى مانند «پاییز صحرا» و «آیینه»، «نفوذ» و همچنین پخش آهنگهاى موسیقى از صدا و سیما و همچنین مسابقات کشتی.پاسخ حضرت امام خمینی به این استفتاء این بود” نظر نمودن به این قبیل فیلمها و نمایشنامه‏ها هیچ یک اشکال شرعى ندارد و بسیارى از آنها آموزنده است و پخش آنها نیز اشکالى ندارد. و همین طور فیلمهاى ورزشى و آهنگها اکثراً بى‏اشکال است. گاهى خلافْ به طور نادر دیده مى‏شود، که باید بیشتر مواظبت کرد. لکن دو نکته باید مراعات شود: اول آنکه کسانى که گریم مى‏کنند باید محرم باشند و اجنبى حرام است چنین کارى را انجام دهد. دوم آنکه بینندگان از روى شهوت نظر نکنند.محمد هاشمی که دردوران حضرت امام خمینی(س)ریاست سازمان صدا و سیما را عهده دار بود درگفتگوبا پایگاه اطلاع رسانی وخبری جماران جریان این استفتاء را روایت می کند.

آقای هاشمی، به عنوان رییس سازمان صدا و سیما در زمان حیات حضرت امام (ره)بفرمایید نظرامام درباره صدا و سیما چه بود؟

ایشان معقتد بودند صدا و سیما از منظر ترویج آموزه های اسلامی نباید ذره ای کوتاهی کند. حضرت امام درباره سینماهم معتقد بودند که محتوای آن مهم است و الا خود ابزاری بیش نیست ومی فرمودند ما با سینما مخالف نیستیم. با ابتذال مخالفیم

دلیل استفتاء شما از حضرت امام (ره)درباره صدا و سیما چه بود؟

در سال ۱۳۶۰ جامعه روحیه انقلابی داشت و زمان،زمان جنگ بود وکشور شرایط خاصی داشت و بالتبع صدا و سیما نیز با اظهار نظرهای متفاوتی از سوی مراکز دینی،حوزه ها وگروه های اسلامی مواجه شده بود،و سلایق و دیدگاه های متفاوتی وجود داشت که باید موردتوجه قرار می گرفت. گروهی هم بودند که می خواستند رسانه ملی مطابق با سلایق آنها اداره شود که عملا چنین کاری غیر ممکن بود این مسایل در جمع مدیران صدا و سیما مورد بحث قرار گرفت و بنابراین شد که به لحاظ مباحث شرعی که متمایز بود به دیدگاه و فتوی امام (س)عمل کنیم. در سال ۶۶ فشارها روی ما بیشتر شد و همین زمان مصادف بود با پایان دوره شورای سرپرستی که مدیر اجرایی سازمان را انتخاب می کرد. با تشکیل شورای جدید که از نظر دیدگاه با شورای قبل که قریب به شش سال با حضرت امام (س)کارکرده و دیدگاه های ایشان را می دانست،تفاوت داشت ضمن آنکه جوسازی های سنگینی هم علیه صدا و سیما صورت می گرفت و به خصوص درباره فیلم ها ،سریال ها و مسابقات و حتی این موضوعات به تریبون های نماز جمعه کشیده شد که آیت الله محمدی گیلانی در یکی از سخنرانی های پیش از خطبه درباره موسیقی و حتی مجریان صدا و سیما تاکید کردند که باید طبق تحریر الوسیله امام عمل شود و در واقع عملکرد صدا و سیما را خلاف فتوای امام (س) است. این موضوع برای ما خیلی سنگین بود و به همین دلیل شورای سرپرستی صدا و سیما نامه ای خدمت حضرت امام (س)نوشتند،علاوه بر آن من فردای روز جمعه ای که خطبه های آیت الله محمدی گیلانی پخش شد،شرفیاب خدمت امام شدم و عرض کردم که “حتما خطبه های روز گذشته را شنیده اید؟تکلیف ما چیست؟ما که نمی خواهیم آخرتمان را به دنیای دیگران بفروشیم و اینکه برخی فقهای شورای نگهبان ما را تکفیر کنند برای ما سنگین است”

امام فرمودند”سئوال کنید پاسخ آن را کتبا به شما ارسال کنم و بنده هم این کار را انجام داد و راجع به تمامی سریال هایی که در آن زمان پخش می شد مانند پاییز صحرا که در آن زمان بسیار مورد مناقشه بود و برخی برنامه های ورزشی مانند کشتی که گفته می شد خانم هانباید نگاه کنند ازایشان پرسیدم.حضرت امام (س)نیز در پاسخ بدین مضمون مرقوم فرمودند”نظر نمودن به این قبیل فیلم ها هیچ اشکال شرعی ندارد و حتی بسیاری از آنها آموزنده است لکن دو نکته را باید تذکر داد اول آنکه اجنبی گریم نکند،دیگر آنکه ببینندگان از روی شهوت نظر نکنند.این پاسخ امام (ره)به من و مرحوم آقای فردوسی پور رییس شورای سرپرستی آن زمان بود که در حقیقت آبی بود بر آتش بسیاری از نقدهایی که بی جا صورت می گرفت.

آیا می توان این فتوی امام را ناشی از نگاه متفاوت ایشان دانست؟درواقع می توان گفت نوعی نگاه روشنفکرانه و در تضاد با تحجر گرایی بود.؟

بله دقیقا. خاطرم هست درباره سریال اشک تمساح با شورای سرپرستی اختلاف ایجاد شد واقعی و حتی مدیر شبکه پخش آن را قطع کرد از حضرت امام سئوال کردیم.ایشان فرمودند در تهیه سریال ممکن است خلاف شرع واقع شده باشد ولی پخش آن خلاف شرع نبوده است.

درباره ورزش کشتی چطور؟

پخش برنامه هایی ورزشی اعم از کشتی- فوتبال و یا وزنه برداری را که (بعضا مورد انتقاد بود)بلااشکال می دانستند.

درباره ی admin2

همچنین ببینید

محمد هاشمی: نسل جدید از ما سوال می کنند که شما انقلاب کردید چه برای ما آوردید؟ آزادی؟ کو آزادی؟!

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران محمد هاشمی: نسل جدید از ما سوال می کنند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *