خانه / اخبار / تضعیف دولت، بازی در زمین دشمن

تضعیف دولت، بازی در زمین دشمن

محمد هاشمی رفسنجانی که سال‌ها عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است، از وضعیت نظارتی فعلی و وحدت‌نداشتن نیروهای سیاسی گلایه دارد. او مدت‌ها ریاست سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی را بر عهده داشت و در زمینه سیاسی نیز عضو سازمان مرکزی کارگزاران سازندگی بود. هاشمی در مصاحبه پیش‌رو تأکید می‌کند: «آنچه همیشه برای دشمن بازدارنده بوده، وحدت و انسجام ملی مردم ایران است». با‌این‌حال، رفتار برخی از اهالی سیاست باعث حرف‌و‌حدیث‌هایی شده است؛ برای مثال سیدعزت‌الله ضرغامی از دولت خواسته که از مردم عذرخواهی کند. محمد هاشمی اشاره دارد: امسال انتخابات در پیش است و اسلام هم تأکید می‌کند که اخلاق را رعایت کنید؛ شما نمی‌توانید دروغ بگویید، تهمت بزنید و کارهای این‌چنینی انجام بدهید تا پست و مقامی بگیرید. گفت‌وگو با محمد هاشمی‌رفسنجانی را در ادامه بخوانید.
‌درباره وحدت نیروهای سیاسی در زمان بحران اخیر، چه در زمینه سیل و چه جنگ اقتصادی، پرسش‌هایی به وجود آمده است. شاهد آن هستیم که بسیاری از مردم و ارگان‌ها به کمک مردم آسیب‌دیده شتافته‌اند، ولی برخی گروه‌های سیاسی به دلایل جناحی به یکدیگر می‌پرند و حتی روی مشکلات مردم موج‌سواری می‌کنند؛ نظر شما چیست؟
بسم‌الله الرحمن الرحیم؛ شرایط ما بسیار حساس است. دشمن همیشه در کمین بوده است. وضعیتی که آقای ترامپ برای ایران درست کرده و در راستای آن تلاش می‌کند، نشان از کینه عمیق دولت آمریکا یا یک جریان خاص، ضد انقلاب اسلامی دارد. این حرف امروز و دیروز هم نیست؛ آنها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نیز دنبال این کارها بوده‌اند. زمانی که حضرت امام(ره) در پاریس بودند و شاه از ایران رفت، آمریکایی‌ها متوجه شدند دیگر ادامه حکومت شاه امکان‌پذیر نیست. اسنادی که به‌تازگی منتشر شده است، نشان می‌دهد آنها دو تا طرح داشته‌اند؛ یکی اینکه افرادی مانند [شاپور] بختیار یا یکی مثل دکتر صدیقی (غلامحسین صدیقی‌نوری معروف به دکتر صدیقی که وزیر کشور و نایب نخست‌وزیر در دولت دوم محمد مصدق بود) را به‌عنوان رئیس دولت یا نخست‌وزیر بیاورند که همه آن را بپذیرند و با این کار شورای سلطنت ادامه پیدا کند و راه دوم آنها این بود که کودتا کنند. آمریکایی‌ها اصل قضیه را مذهبی می‌دانستند؛ بنابراین دنبال کودتای نظامی بودند. حتی می‌خواستند ورود امام(ره) به ایران را نیز ممنوع کنند. آمریکایی‌ها با بختیار شروع کردند، ولی دیدند جواب نمی‌دهد و در ادامه تصمیم به کودتا گرفتند. بنابراین ژنرال هایزر را (ژنرال رابرت ارنست هایزر که فرستاده نظامی کارتر به ایران در تاریخ ۱۴ دی ۱۳۵۷ بود) به ایران فرستادند. او برای کودتا آمد؛ اما دید نمی‌تواند در ایران کودتا کند و رفت. مقصودم این است که آمریکایی‌ها با انقلاب اسلامی و مذهب مشکل داشتند و دارند. آنها نمی‌خواستند چنین نظام مذهبی‌ای در ایران شکل بگیرد. آمریکایی‌ها دو واژه را بارها درباره ایران در این ۴۰ سال تکرار کرده‌اند؛ آنها یا می‌گویند خواهان تغییر رفتار ایران هستیم یا خواهان تغییر رژیم. این موضع مشخص آمریکایی‌ها در این سال‌ها بوده است.
معمولا همه رئیس‌جمهورهای آمریکا می‌گویند: «همه گزینه‌ها روی میز است». این شرایط همیشه تداوم داشته است. با‌این‌حال، آنچه همیشه برای دشمن بازدارنده بوده، وحدت و انسجام ملی مردم ایران بوده است. حضور مردم خیلی مهم است. آمریکایی‌ها مردم ایران را شکست‌ناپذیر دیدند. ایرانیان مانند سایر مردم نیستند. مردم روی نظام، انقلاب و نهضت امام(ره) حساسیت دارند و مثل جان خودشان از این موضوعات دفاع می‌کنند. بنابراین وقتی شرایط چنین حساس است، وحدت و انسجام ملی خیلی مهم می‌شود.
باید تأکید کنم پیش از این نیز در گفت‌وگویی اشاره کرده‌ام که امسال انتخاباتی در پیش است؛ منتها اگر گروه‌های سیاسی و جناح‌ها به خاطر انتخابات بخواهند همدیگر یا دولت را تضعیف کنند، به نوعی بازی در زمین دشمن است. دشمن می‌خواهد تفرقه ایجاد کند. آنها در پی سیاه‌نمایی هستند. دشمن می‌خواهد مردم را از نظام دور کند. هدف دشمن ناامیدی مردم و زیرسؤال‌بردن توانایی نظام است. دشمن همیشه روی این مسائل به‌واسطه رسانه‌های مختلف تبلیغ کرده است و می‌کند.
فرهنگ کمونیستی و مارکسیستی یک بحث محوری دارد. آنها می‌گویند: «هدف وسیله را توجیه می‌کند». اسلام این‌گونه نیست! اسلام تأکید می‌کند که اخلاق را رعایت کنید. شما نمی‌توانید دروغ بگویید، تهمت بزنید و کارهای این‌چنینی انجام دهید تا یک پست و مقام بگیرید. اسلام درست برخلاف مارکسیسم است. ما باید اخلاق اسلامی را به شکل هر چه بهتر به نمایش بگذاریم.
‌به نظر می‌رسد که سیل اخیر وحدت و عشق مردم به یکدیگر را به خوبی نشان داده است.
سیل اخیر نشان داد که مردم در کنار یکدیگر هستند. گاهی برنامه‌های تلویزیونی و اخبار را پیگیری می‌کنم و خیلی لذت می‌برم. مردم تنها به فکر خدمت به یکدیگر هستند. ممکن است برخی بخواهند از این نمد کلاهی هم برای خودشان بدوزند. با این وجود، ارتش، سپاه، دولت، هلال‌احمر، وزیر، نماینده، خیرین، زنان، مردان و همه در کنار هم هستند. این اتفاق نشان می‌دهد که مردم به یکدیگر عشق دارند. ما در سال ۱۳۹۸ نیاز داریم که وحدت داشته باشیم. هر کسی خارج از وحدت عمل کند، به نوعی در زمین دشمن بازی می‌کند. من امیدوار هستم که چنین جناح‌هایی نداشته باشیم. سیل با بدی‌هایی که داشت، به معنی واقعی کلمه باعث وحدت و انسجام ملی مردم ایران شده است. همه مردم در کنار هم هستند. باید این مسیر ادامه پیدا کند. نباید دشمن‌شادکن باشیم.
‌آقای عزت‌الله ضرغامی اخیرا گفته است که «رئیس دولتی هلال‌احمر می‌گوید به علت بسته‌بودن سوییفت حتی یک دلار به حساب آنها واریز نشده! نفت هم که نمی‌خرند، سپاه هم که تروریست شد، موشک هم که باید تعطیل شود. لااقل صادقانه، به‌خاطر بتن‌هایی که در رآکتور ریختید، از مردم عذرخواهی کنید». متوجه نشدیم مشکلات عدیده‌ای که از تحریم‌ها و جنگ اقتصادی به وجود آمده، از سوی دولت رقم خورده است یا باید اشکالات را در جای دیگری جست‌وجو کنیم؟
دولت هم جزئی از نظام است. هر مشکلی پیش می‌آید، مشکل نظام است. به هر حال، استراتژی‌ و سیاست‌های کلی از سوی رهبری تعیین می‌شود. ایشان هدایت و نظارت می‌کنند. باقی افراد هم باید تابع رهبری باشند. یک قوه یا یک وزیر یا یک رئیس سازمان انرژی اتمی، تصمیم‌گیر نیستند. این افراد مجری هستند. آقای ضرغامی یا هر‌کس دیگری می‌تواند هر برداشتی داشته باشد.
‌به نظر می‌رسد که دولت از انحصار سازمان صداوسیما در خبررسانی و عملکرد سیاسی خسته شده است. زمزمه‌هایی هم شنیده می‌شود که ‌ای‌کاش دولت شبکه تلویزیونی و رادیویی داشت. گویا گروه‌های سیاسی از انحصار صداوسیما توسط یک جریان خاص ناراحت‌اند.
والله، طبق قانون اساسی برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی کلا در انحصار سازمان صداوسیماست. ما حتی شبکه کابلی و این قبیل موارد را هم نداریم. آن زمان البته بحثش پیش آمده بود و طبق قانون اساسی نمی‌توانیم چنین چیزی داشته باشیم. صداوسیما کاملا انحصاری است. طبق اصل ۴۴ قانون اساسی، بحث واگذاری شرکت‌های بزرگ مطرح شد که با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شد. بحث واگذاری صداوسیما هم گاهی پیش آمده است؛ ولی نظرات مبنی بر این بود که این سازمان قابل واگذاری نیست. البته دولت دو نفر ناظر بر صداوسیما دارد. بنابراین، می‌تواند اعمال نظر کند. منتها، مشکل این است که نظارت‌ها ضعیف است. خیلی وقت است که برای شورای نظارت بر سازمان صداوسیما که در قانون اساسی هم آمده است، آیین‌نامه نوشته‌اند. آنها نظارت بعد از پخش دارند! این نوع از نظارت هیچ اثری ندارد. نظارت باید قبل از پخش باشد. برنامه‌ها قبل از پخش باید دیده شوند و نظارت‌ها اعمال شود. دولت واقعا می‌تواند نظارت داشته باشد و جلوی برنامه‌هایی را که با آن موافق نیست بگیرد. شورای نظارت می‌تواند جلوی برنامه‌هایی را که در راستای سیاست‌های کلی نظام نیست، بگیرد. منتها، متأسفانه نظام نظارتی ما خیلی ضعیف است و خیلی خوب عمل نمی‌کنیم.

درباره ی admin2

همچنین ببینید

محمد هاشمی: نسل جدید از ما سوال می کنند که شما انقلاب کردید چه برای ما آوردید؟ آزادی؟ کو آزادی؟!

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران محمد هاشمی: نسل جدید از ما سوال می کنند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *