خانه / اخبار / علت اینکه تمرکز کردند تا ظریف را تخریب کنند، موثر بودن وی است

علت اینکه تمرکز کردند تا ظریف را تخریب کنند، موثر بودن وی است

پایگاه خبری جماران: این روزها به بهانه‌های مختلف هجمه‌های بی‌سابقه‌ای به وزیر امور خارجه کشورمان صورت می‌گیرد. حتی می‌توان گفت که موج جدید حمله‌ها به محمدجواد ظریف آغاز شده و این بار علاوه بر مخالفان دولت که نسبت‌های مختلفی به سخنان او داده‌اند؛ از «آتو به دشمن» گرفته تا «تهمت به نظام»، براندازان فضای مجازی نیز برخی سخنان وی را آماج حملات و توهین‌های خود قرار دادند.
در این میان، یک عضو اسبق مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است، ظریف جزو شخصیت‌هایی است که اگر به توئیت‌های او در برابر موضع‌گیری‌های ترامپ و برخی دیگر از آمریکایی‌ها و اصولاً کسانی که دربرابر سیاست‌خارجی ایران قرار دارند، نگاه کنیم، می‌بینیم که با منطق و استدلالی بسیار قوی و آوردن نمونه‌های مناسب پاسخ آنها را می‌دهد و افکار عمومی بین‌المللی را در جهت حمایت و حقانیت ایران جلب می‌کند. از این رو، چنین شخصیتی شایسته تقدیر است و نباید تخریب شود.
محمد هاشمی رفسنجانی در گفت و گو با خبرنگار جماران، درباره هجمه‌هایی که اخیراً به وزیر امور‌خارجه کشورمان صورت می‌گیرد، گفت: از زمانی که نظام جمهوری اسلامی تأسیس شد، همواره با دو گروه از دشمنان مواجه بودیم. یک گروه از این دشمنان آمریکاست که از همان ابتدای انقلاب، مخالف این نظام و امام بوده و هدفش نیز ایجاد حکومتی شبیه شاه در کشور بود که وابسته شدید به آمریکا و حافظ منافع آن در منطقه باشد یا به تعبیر خود آمریکایی‌ها «ژاندارم منطقه» شود. از این رو، آمریکا دسته‌ای از دشمنان ماست که منافع خود را در خطر می‌بیند.
بیشترین و شدیدترین حمله‌ها در اوایل انقلاب به شخصیت‌های موثر بود
وی افزود: دسته دوم دشمنان، گروه‌های داخلی یا همان ضدانقلاب هستند که از ابتدا به صور مختلف با نظام مخالفت می‌کردند. برای نمونه گروهک منافقین با ۱۷ هزار ترور، سعی کرد تا نظام جمهوری اسلامی را متلاشی کرده و مردم را ناامید کند و هدفشان این بود که مردم را علیه نظام به حرکت درآورند. گروه دیگری هم بود که در اول انقلاب با آتش‌زدن خرمن کشاورزان و باغات آنها تلاش کرد، نظام جمهوری اسلامی را نامناسب یا ناکارآمد نشان دهد. مارکسیست‌ها نیز معتقد بودند که اسلام، تریاک جامعه است و لائیکی و بی‌دینی را ترویج می‌کردند.
عضو اسبق مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در داخل نیز گروهی بودند که در رقابت‌های داخلی، تشکل‌ها و احزاب، هجمه‌هایی به شخصیت‌های موثر نظام می‌کردند. به عنوان نمونه، اگر بخواهیم برای این مسأله مصداق بیاوریم، بیشترین و شدیدترین حمله‌ها در اوایل انقلاب به شهید بهشتی، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، آیت‌الله خامنه‌ای و آیت‌الله موسوی اردبیلی صورت می‌گرفت. البته در برابر تهاجم به ویژه برای سه نفر اول مردم نیز شعار می‌دادند؛ «درود بر سه یاور خمینی؛ خامنه‌ای و هاشمی و بهشتی» که شعاری حمایت کننده از این اشخاص بود.
علت اینکه تمرکز کردند تا ظریف را تخریب کنند، موثر بودن وی است
وی بیان کرد: نکته اینجاست که گروه‌های داخلی معمولاً نیروها و اشخاصی را هدف قرار می‌دادند که یا سمبل و الگو هستند یا یکی از شخصیت‌های موثر نظام بودند. بنابراین این گروه‌ها دست به تخریب می‌زدند تا از این طریق به نظام لطمه بزنند. در شرایط فعلی، وزارت امور خارجه و به ویژه دکتر ظریف، کارهای بی‌نظیری در تاریخ سیاسی انجام داده است. یعنی واقعاً کاری که نظام توسط دکتر ظریف انجام داد، بی‌مانند است. به نحوی که عراق هنوز نتوانسته قطعنامه‌های سازمان ملل و شورای امنیت را بعد از چندین سال لغو کند، ولی ظریف در مذاکرات برجام و هسته‌ای توانست ۷ قطعنامه که ذیل فصل هفتم شورای امنیت بود را لغو کند.
هاشمی رفسنجانی گفت: بنابراین امروز شخصیت ظریف، بسیار تأثیرگذار و مفید برای دولت، ملت و نظام جمهوری اسلامی است. علت اینکه تمرکز کردند تا ایشان را تخریب کنند نیز موثر بودن وی است. از این رو، اگر بخواهیم وضعیت آقای ظریف را شبیه‌سازی کنیم؛ شبیه شهید بهشتی، مرحوم هاشمی و مقام معظم رهبری است. زیرا آنها نیز هدف بودند و حتی تلاش شد تا حذف شوند. برای نمونه رهبری را ترور کردند، ترورآقای هاشمی هم جزو اولین یا دومین ترورهایی بود که انجام دادند. شهید بهشتی را هم که با ترور حذف کردند.
محمد هاشمی
نمی‌توانیم اقدامات نمایندگان را در راستای دشمنان قلمداد کنیم
وی ادامه داد: بنابراین تخریب و ترور شخصیت همیشه از راههایی بوده که در نظام جمهوری اسلامی وجود داشته است. این مسأله را ما از ابتدای انقلاب داشتیم و امروز نیز آثار و نشانه‌های آن پابرجاست و در مواردی انجام می‌شود. یکی از مصادیق این مسأله، آقای دکتر ظریف است. به این دلیل که وی در سالهای اخیر، کاری در نظام جمهوری اسلامی و نظام بین الملل کرده که بی‌نظیر بوده، بنابراین به خاطر آن مورد بغض قرار گرفته است.
این فعال سیاسی اعتدال‌گرا گفت: مسائل مجلس پیرامون ظریف بر اساس حقی است که قانون به نمایندگان مجلس داده و ما نمی‌توانیم اقدامات نمایندگان را در راستای دشمنان قلمداد کنیم. آنها معمولاً در رقابت با دولت‌ها برخی مسائل را انجام می‌دهند. ولی نمایندگان نیز باید در این شرایط بیشتر توجه کنند که امروز نیازهای نظام چیست و دشمن دقیقاً روی چه تمرکز کرده که ما بتوانیم پاتکش را بزنیم. ما باید در برابر حملات دشمن، پاتک مناسب بزنیم.
رابطه و شناخت آیت‌الله هاشمی از ظریف محدود به این دولت نبود
وی افزود: دکتر ظریف جزو شخصیت‌هایی است که اگر به توئیت‌های او در برابر موضع‌گیری‌های ترامپ و برخی دیگر از آمریکایی‌ها و اصولاً کسانی که دربرابر سیاست‌خارجی ایران قرار دارند، نگاه کنیم، می‌بینیم که با منطق و استدلالی بسیار قوی و آوردن نمونه‌های مناسب پاسخ آنها را می‌دهد و افکار عمومی بین‌المللی را در جهت حمایت و حقانیت ایران جلب می‌کند. از این رو، چنین شخصیتی شایسته تقدیر است و نباید تخریب شود.
بسیار خوب است که مخالفین حرف‌های خود را در مجلس مطرح کنند، چنانکه موافقین نیز حرف‌های خود را می‌زنند و آقای وزیر نیز همین‌طور، بنابراین قضاوت نهایی برعهده مردم است.
هاشمی در ادامه با اشاره به رابطه مرحوم آیت‌الله هاشمی با محمدجواد ظریف گفت: رابطه و شناخت آیت‌الله هاشمی از آقای ظریف تنها به این دولت محدود نمی‌شد، بلکه ایشان از زمان مذاکراتی که ما با صدام بر سر پایان جنگ و قطعنامه و… داشتیم، همواره از شخصیت هایی بود که در ارتباط با آقای هاشمی بود و شجاعانه و عالمانه حضور پیدا می‌کرد. بنابراین آقای هاشمی برای آقای ظریف و چندنفر دیگری که در وزارت امور خارجه فعالیت می‌کنند، احترام زیادی قائل بود و همکاری تنگاتنگی میان وزارت امور خارجه با ایشان بود.
آیت‌الله هاشمی «ظریف» را به عنوان وزیر امور خارجه به آقای روحانی معرفی کرد
وی گفت: موفقیت‌هایی که نظام در سیاست‌خارجی و روابط بین‌الملل خود داشته، عمدتاً مدیون همین شخصیت‌ها در وزارت امور خارجه بوده است. در زمانی که آقای هاشمی رئیس‌جمهور بودند، به عنوان رئیس‌جمهور و در زمانی که رئیس مجلس بودند، به عنوان رئیس مجلس و زمانی که فرمانده جنگ بودند به عنوان جانشین فرمانده، ایشان همواره سکاندار حل مسائل خارجی بوده و این افراد هم به خوبی سعی می کردند نظرات آقای هاشمی را در فضای بین الملل و منطقه پیاده کنند. بنابراین رابطه آقای هاشمی با وزارت امور خارجه این‌گونه بود.
محمد هاشمی‌رفسنجانی در ادامه افزود: در دولت یازدهم نیز، آقای‌هاشمی «ظریف» را به عنوان وزیر امور خارجه به آقای روحانی معرفی کرد و گفتند ایشان برای این جایگاه بسیار مناسب است. با اینکه شخصیت‌های دیگری هم بودند، اما آقای هاشمی با توجه به شناختی که از رفتار عالمانه و منطق قوی آقای ظریف داشتند و سایر شرایط نظیر تسلط به زبان انگلیسی، ایشان را پیشنهاد کردند و همیشه هم از اقدامات آقای ظریف حمایت می‌کردند. از این رو اگر الان هم در قیدحیات بودند، همین شیوه را پی می‌گرفتند.
افتخاری که ظریف می‌آفریند، افتخار دولت است
وی ادامه داد: آیت‌الله هاشمی برای روابط منطقه‌ای و بین المللی اهمیت ویژه‌ای قائل بودند و از شخصیت‌هایی که می‌توانستند در این حوزه قوی بوده و لایق باشند، حمایت می‌کردند و از جمله شخصیت‌هایی که می‌توانست در رأس حمایت آیت الله هاشمی رفسنجانی قرار گیرد، آقای محمدجواد ظریف بود.
این فعال سیاسی اعتدال‌گرا گفت: دستاوردهای آقای ظریف، در واقع نه دستاوردهای وزارت امور خارجه بلکه دستاورد دولت است. یعنی افتخاری که ظریف می‌آفریند، افتخار دولت است. بنابراین رئیس دولت که از این افتخار بهره‌مند است، باید از وزیر خود حمایت کند، چنان که تاکنون حمایت کرده و خواهد کرد. پوشیده نیست که هم عیب و ضعف یک وزیر را و هم افتخار و قدرت و خلاقیتش را به پای رئیس‌جمهور می‌نویسند.
بسیار خوب است که مخالفین حرف‌های خود را در مجلس مطرح کنند
وی افزود: رئیس‌جمهور از آقای ظریف حمایت می‌کند، همانطور که مقام معظم رهبری نیز از وی حمایت کردند و از کاری که ظریف و تیمش در وزارت‌خارجه انجام دادند، تقدیر کردند. کاری که وزیر امور خارجه و تیمش انجام داده مربوط به نظام است. مخالفین هم که به آن اشاره شد می‌توانند از حقوقی که دارند، استفاده کنند و هیچ اشکالی هم ندارد.
هاشمی بیان کرد: ما پیروی مکتبی هستیم که خداوند در قرآن مجید صریحاً می‌فرماید: « فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ » بشارت باد به مردمی که سخنان متقاوت را می‌شنوند و بهترین را انتخاب می‌کنند. لذا بسیار خوب است که مخالفین حرف‌های خود را در مجلس مطرح کنند، چنانکه موافقین نیز حرف‌های خود را می‌زنند و آقای وزیر نیز همین‌طور، بنابراین قضاوت نهایی برعهده مردم است. در نتیجه حرکتی که در مجلس به راه افتاده، بر اساس وظیفه و مسئولیتی است که نمایندگان دارند.
قضاوت مردم در مورد آقای ظریف تابه‌حال صحیح بوده و او را شخصیتی بسیار موثر می‌دانند
وی گفت: همین حرکتی هم که در مجلس برای آقای ظریف اتفاق افتاده، برای او افتخار آفرین است. زیرا در آنجا همه از موافق و مخالف حرف‌هایشان را می‌زنند و آن حرف ها در رادیو پخش شده و در رسانه‌ها نیز منعکس می‌شود، مردم نیز اقوال مختلف را گوش می‌دهند و قضاوت می‌کنند. قضاوت مردم در مورد آقای ظریف تابه حال صحیح بوده و او را شخصیتی بسیار موثر می‌دانند، در اینجا نیز پیش بینی من همین را می‌گوید.
هاشمی در پایان درباره موضوع پولشویی در کشور که در کلام وزیر امور خارجه نیز آمده بود، گفت: پولشویی قانونی دارد که در مجلس تصویب شده و در آنجا مجلس، مصادیق مربوط به آن را ذکر کرده است. من اشرافی به آن قانون ندارم و نمی‌توانم اظهارنظر کنم. اما باید دید قانونی که خود مجلس آن را تصویب کرده، چه مواردی را جزو پولشویی دانسته است. در فرهنگ غرب یا در نظام بین‌الملل، پولشویی به پول‌های کثیف گفته می‌شود. پول کثیف یا نجس نیز پول‌هایی است که از قمار و موادمخدر و… حاصل می شود. من نمی‌دانم قانونی که در مجلس تصویب شده مصادیق پولشویی را در چه دانسته است؟ لذا باید به آن قانون مراجعه و عالمانه قضاوت کرد.

درباره ی admin2

همچنین ببینید

محمد هاشمی: نسل جدید از ما سوال می کنند که شما انقلاب کردید چه برای ما آوردید؟ آزادی؟ کو آزادی؟!

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران محمد هاشمی: نسل جدید از ما سوال می کنند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *