خانه / اخبار / راه حل معضل، مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان یک نهاد فراقوه ای است

راه حل معضل، مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان یک نهاد فراقوه ای است

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران: صدور پیام روشنگرانه امام در ده آبان ۱۳۶۷ در خصوص منشور برادری، بهانه ای بود که با گفتگوها تفصیلی با صاحب نظران و بوِیژه مسولان دهه اول به بررسی اندیشه های رهبر کبیر انقلاب پیرامون وحدت گروه های سیاسی بپردازیم. در این میان دیدگاه های محمد هاشمی رفسنجانی یه عنوان رییس سازمان صدا و سیمای دوران رهبری امام خمینی، از اهمیت بسزایی برخوردار است. وی در این گفتگو وحدت را برای توسعه، حفظ استقلال و خدمت به مردم یک ضرورت می خواند و فصل الخطاب حل اختلافات را مجمع تشخیص مصلحت نظام معرفی می کند. با محمد هاشمی آخرین ساعات سی و سومین روز پاییز، در ساختمانی در یوسف آباد گفتگو کردیم.

محمد هاشمی رفسنجانی در پاسخ به این سوال که مراد امام از وحدت چیست ؟ گفت: نظر امام در مورد وحدت به معنای یکسان سازی جامعه و حذف جناح های مخالف نیست بلکه امام از ابتدا اصولی را تعریف کرده اند و وحدت و برادری را حول آن اصول مطرح نموده اند.

امام تاکید دارند که انقلاب اسلامی دشمنان قدر دارد و فرمودند دشمن اگر بر شما پیروز شود به هیچ کدام از شما رحم نمی کند. دربرابر کارشکنی دشمن و خصومت دشمن وحدت نظر و وحدت عمل لازم است. باید همه جریانات در مقابل توطئه های دشمن ایستادگی کنند. هیچ گروه و جناحی نباید فریب حیله های دشمن را بخورد .

دیگر اصل مورد تاکید امام در بحث وحدت این بود که می گفتند مردم در نظام اسلامی بخصوص مستضعفین ولی نعمت مسئولین هستند و اینها نیاز به حمایت کمک و خدمت مسئولین دارند. همه مسوولان باید برای رفع مشکلات مردم دست به دست هم بدهند.

محمد هاشمی رفسنجانی دیگر اصل موکد امام را استقلال کشور عنوان کرد و اظهار داشت : دشمنان می خواهند استقلال کشور را بشکنند وجه مشترک جریانات مختلفی که خود را در چارچوب نظام می بینند حفظ استقلال کشور است و این مهم نیاز به وحدت جریانات دارد. گفته ها و عملکردهای این دو جریان نباید به گونه ای باشد که استقلال و عزت کشور را خدشه دار کند.

وحدت برای توسعه کشور دیگر مساله ای است که محمد هاشمی رفسنجانی به عنوان یکی از مهمترین اصول امام معرفی کرد و گفت: کشور باید به گونه ای توسعه پیدا بکند که نه تنها نیازهای داخلی را برآورده کند بلکه بتواند بازارهای جهان و منطقه را هم به تصرف دراورد و در جهان رقابت کند.

محمد هاشمی رفسنجانی در ادامه گفت: امام با جملات اثباتی هر دو جریان را تایید می کند میگویند هر دو جناح استقلال کشور را می خواهند به انقلاب وفادارند و عشق به اعتلای کشور و خدمت به مردم دارند . جناح ها هدف را یکی می دانند اما در راه و روش اختلاف دارند در اصل و هدف موضوع اختلاف وجود ندارد .

انچه امام در فرمایشات خود از وحدت نام می برند به معنای یکسان سازی و عدم وجود رقابت و انتقاد نکردن نیست ایشان فرمودند انتقاد سازنده جامعه را هدایت می کند .

انتخابات دهم برای غربی ها تنها در حد یک سوژه مطرح است برون مرزها بلندگوهای استعماری به اصل انقلاب و اسلام می پردازند کارهایی که ما بعد از انتخابات کردیم و رفتارهایی که با معترضان شد باعث شد که دشمن خارجی فراتر از این جریانات، نقطه ای بالاتر به نام اسلام را هدف قرار دهد.

حضرت رسول(ص) اختلاف علما را یک نعمت می دانستند اگر اختلاف به تخریب و حذف و جدایی کشیده نشود و در حد انتقاد باشد همانطور که امام فرمودند باعث هدایت جامعه می شود. همه در بیان آراءخود آزادند و حق اختلاف و رقابت با هم دارند تا جایی که به حریم انقلاب و مبانی دین لطمه نزنند و دشمن از ان استفاده نکند. این قضیه در هر دو طرف صدق می کند. رفتار جریان ها نباید بهانه و سوژه دشمن برای رخنه در میان ملت و سوء استفاده ان باشد.

وی در خصوص مدیریت تنش ها و اختلافات در دهه اول گفت : امام حقیقتا فصل الخطاب زمان خود بودند اگر حرفی می زدند افراد داخل نظام مردم ان را از صمیم دل می پذیرفتند و دیگر بحث نمی کردند و واکنشی در جامعه به وجود نمی آمد .

محمد هاشمی رفسنجانی در پاسخ به اینکه اگر اختلاف در اصول باشد، فصل الخطاب اختلافات چه جریانی خواهد بود ؟ گفت: در هر قانونی مرجعی برای حل همه اختلافات وجود دارد. در آمریکا دادگاه قانون اساسی وجود دارد . قانون اساسی جمهوری اسلامی مرجعی به نام مجمع تشخیص مصلحت پیش بینی کرده که محلی است برای حل معضلات کشور. راه حل معضل مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان یک نهاد فراقوه ای است شخصیت های مختلف در آنجا حضور دارند و می توانند مشکلات را حل کنند.

از هاشمی رفسنجانی پرسیده شد امام در نامه خود به واسطه‌هایی اشاره می کند که بدبینی القا می کنند و این عوامل چه کسانی هستند؟ وی در پاسخ گفت: امام دو مساله را در اختلافات تاکید می کند، یکی گزارشات غلط که فضای اختلاف را تشدید می کند و دیگری حب نفس است که عوام و خواص را تهدید می کند.

اختلافات در دهه اخیر سیر صعودی پیدا کرده است. باید مسایلی که جامعه امروز دچار آن شده است از سوی کارشناسان آسیب شناسی شود و آفاتی که گریبان دلسوزان انقلاب را گرفته آفت زدایی شود .بزرگان نظام باید گروههای تحقیقاتی تشکیل دهند و تمام حوادث انقلاب را بررسی کنند.

درباره ی admin2

همچنین ببینید

محمد هاشمی: نسل جدید از ما سوال می کنند که شما انقلاب کردید چه برای ما آوردید؟ آزادی؟ کو آزادی؟!

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران محمد هاشمی: نسل جدید از ما سوال می کنند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *