خانه / اخبار / آبرو و حیثیت ما از انقلاب است، اما به لحاظ مادی منفعتی نداشته ایم

آبرو و حیثیت ما از انقلاب است، اما به لحاظ مادی منفعتی نداشته ایم

«محمد هاشمی» روز سه شنبه در گفت و گو با گروه سیاسی ایرنا در پاسخ به این پرسش که انقلاب هزینه خانواده هاشمی را داد یا خانواده هاشمی برای انقلاب هزینه کرد با تاکید بر اینکه مرحوم هاشمی از ثروت خود برای انقلاب هزینه کرد، اظهار داشت: خانواده هاشمی پیش از انقلاب سر سفره خودش بود و از لحاظ مالی امکاناتی داشت و از لحاظ معاش و تحصیل اعضای خانواده در مضیقه نبود و برای هزینه زندگی و کمک دارای امکانات مالی بود.
وی افزود: مرحوم هاشمی شروع و پایان مسئولیتش در منصب ریاست مجلس و رئیس جمهوری، دارایی خود را به رئیس قوه قضاییه اعلام کرد، به گفته آیت الله یزدی، دارایی هاشمی نسبت به قبل از ریاستش کمتر شده بود.
وی افزود: اما انقلاب به همه ما آبرو و حیثیت داد چون در پرتو نهضت اسلامی هم میان مردم و هم در سطح جهان و منطقه محبوب شدیم. مرحوم هاشمی شخصیت ایرانی و یک طلبه اهل رفسنجان نیست بلکه سیاستمدار و مفسر جهانی است. از این منظر اگر نگاه کنیم انقلاب به هاشمی و همه ما آبرو بخشید و این خیلی بالاتر از هزینه های مادی است.

**مخالفان می گفتند هاشمی خاکریز اول است برای ضربه به رهبری، او را بزنید
هاشمی درباره آمران و هدایت کنندگان هجمه به هاشمی از سال ۸۴ تاکنون، گفت: مخالفان از روز تشکیل جمهوری اسلامی بیکار ننشستند، شهید مطهری، سپهبد قرنی، هاشمی رفسنجانی و دیگران را شهید یا ترور کردند. از ابتدای انقلاب همیشه عده ای بودند که ثبات در جمهوری اسلامی را نمی خواستند.
وی ادامه داد: از این هجمه ها در کشور کم نداشته و نداریم، بنابراین مرحوم هاشمی کسی بود که مخالفان انقلاب از همان روزهای نخست می گفتند، هاشمی خاکریز اول است اگر می خواهید خمینی (ره) را بزنید هاشمی را بزنید، بعد از رحلت امام (ره) هم هاشمی را خاکریز آیت الله خامنه ای می دانستند.
برادر آیت الله هاشمی رفسنجانی یادآور شد: در گذشته نسبت به هاشمی حمله و هجمه کمتر بود اما عده ای در سالهای اخیر از طریق تریبون های داخلی بلندگوی تخریب هاشمی شده اند. چون هاشمی در تشکیل و استقرار جمهوری اسلامی شخص موثری بود و اندیشه ای که از خود به جا گذاشته موجب ناراحتی خاستگاه هایی در داخل شده است.

**باید در نیات سازندگان «مستند هاشمی زنده است» تحقیق کرد
هاشمی اظهار داشت: در «مستند هاشمی زنده است» هاشمی را بهانه ای برای تخریب نهضت امام (ره) قرار دادند. نکته جالب و قابل تامل این است که همزمان با آن بی بی سی انگلیس هم مستندی به نام «بهتان» تهیه و پخش کرد که علیه امام و انقلاب است. هم زمانی مستندها نکته ای است که باید در مورد نیات سازندگان آن تحلیل و تحقیق کرد.
وی ادامه داد: در مستند «بهتان» افرادی چون اشکوری، سروش، باستانی و کدیور که ساکن لندن هستند در راستای تخریب نهضت امام و انقلاب صحبت می کنند. مقام معظم رهبری دائما تاکید می کنند که مواظب نفوذی ها باشید می بینیم آنها تا کجا نفوذ کرده اند که با افتخار مستند هاشمی زنده است را در دانشگاه های مختلف برای دانشجویان به نمایش می گذارند که در حقیقت حمله به نهضت امام و آرمانهای انقلاب است.

**اسلام دین سهله است، کار فقها بستن دست و پای مردم نیست
محمد هاشمی اظهار داشت: گروهی در کشور روحانیت را نماد دین می دانند. یک سری پست های اصلی دست روحانیت است و اگر مفاسدی در کشور رخ دهد آنرا به حساب روحانیت می نویسند و با این نگاه نگرششان نسبت به دین آسیب می بیند.
هاشمی تاکید کرد: در داخل کشور گرفتار نوعی تحجر هستیم و لازم است جمله ای از مرحوم هاشمی در اینجا گفته شود. وی می گوید؛ «اسلام دین سهله است، کار فقها بستن دست و پای مردم نیست، عمده مسائل دینی به خود انسان واگذار شده است. اگر متحجرین بگذارند فضای دین خیلی باز است.»
وی خاطرنشان ساخت: حضرت امام خمینی (ره) موضع خیلی تندی نسبت به متحجران داشتند. بنابراین اینگونه مشکلات را داریم و مدعی نیستیم که هیچ مشکلی و محدودیتی نداریم، کما اینکه در همه کشورهای دنیا از این دست مشکلات وجود دارد.
هاشمی افزود: اگر چه به بیشتر اهدافمان رسیده ایم، ولی فکر کنم در سیاست داخلی به طور کامل به اهداف انقلاب دست نیافته ایم.

**منکران شکنجه ساواک به موزه عبرت سر بزنند
هاشمی درباره تلاش برخی جریان های مخالف نظام برای پاکسازی کارنامه رژیم پهلوی و ادعای اینکه ساواک زندانیان سیاسی را شکنجه نمی کرد، خاطرنشان کرد: بد نیست آنها به موزه عبرت یا همان کمیته مشترک ضد خرابکاری سری بزنند و ابزار، وسایل و اسامی شکنجه گران را مشاهده کنند. در خاطرات مرحوم هاشمی در کتاب «دوران مبارزه» درباره انواع شکنجه، ابزارهای شکنجه و شکنجه گران مفصل صحبت شده است. در این باره می توان به کتاب خاطرات مرحوم هاشمی رجوع کرد.
وی در ادامه به شکنجه آیت الله سعیدی اشاره کرد و گفت: شکنجه گران او را داخل دیگ روغن داغ گذاشتند و شهید کردند. اسامی شکنجه گران وجود دارد عده ای از آنها پس از انقلاب محاکمه شدند.
هاشمی در ادامه به زندانی شدن خود در زندان قزل قلعه اشاره کرد و با تاکید بر شکنجه های وحشتناک ساواک، افزود: خیلی ها در دوران مبارزه علیه شاه شکنجه شدند. گفته می شد شکنجه گران ساواک در اسرائیل آموزش دیده اند و تحت تاثیر موساد، ام آی سیکس انگلیس، سیا و اف بی آی بودند.
وی خاطرنشان کرد: وقتی برادرم را شکنجه می کردند به او می گفتند نقشه ترور شاه و فتوای قتل منصور را تو دادی و برای این کار اسلحه کمری تهیه کردی. در بازجوئی از آیت الله هاشمی می خواستند از طریق شکنجه خیلی از مسائل را به او نسبت دهند که به هدف خودشان نرسیدند و از زبان هاشمی چیزی نشنیدند.
برادر آیت الله هاشمی اظهار کرد: از او می پرسیدند سرباز فراری هستی، برای کمک خانواده های زندانیان سیاسی از آیت الله میلانی پول می گیری. نقشه ترور شاه و نصیری نیز از مواردی بود که در بازجوئی ها دنبال می شد.

**غربی ها برای بی بند وباری آزادی دارند
هاشمی گفت: وضعیت امروز ما با زمان شاه و کشورهای وابسته منطقه مانند عربستان قابل مقایسه نیست. در کشور آزادی هایی چون آزادی رسانه، بیان و تشکیلات وجود دارد و فرد یا جریانی نیست که نتواند حرف خود را بیان کند.
وی در تشریح تعریف آزادی در اسلام خاطر نشان کرد: آزادی مد نظر اسلام با بی بندوباری مکتب لیبرالیسم متفاوت است. در حوزه فردی هرکس هر کاری که می خواهد انجام دهد ولی در حوزه سیاسی تعریف لیبرالیسم متفاوت است.
عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: زمانی که در آمریکا درس می خواندم آنها آمار دادند که حدود ۲ میلیون کمونیست در این کشور ساکن هستند ولی این جمعیت اجازه تاسیس تشکیلات نداشتند.
هاشمی افزود: آزادی بیان، رسانه و حزب در آنجا واقعی نیست، فقط برخی رسانه های آمریکایی با اتکا به لابی صهیونیسم می توانند یک سری مواضع و مطالب را منتشر کنند. آنها آزادی ما را در اسلام ندارند بلکه برای بی بند و باری آزادی دارند.
برادر مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان مشروط بودن آزادی در اسلام، خاطرنشان کرد: آزادی در اسلام حد و حدود دارد، آزادی من نمی تواند مخل آزادی دیگری باشد. اسلام اجازه نمی دهد در خانه بلندگو نصب کنم و با آن همسایه ها را اذیت کنم، اما اسلام آزادی در چارچوب حریم شخصی را مجاز می داند.
وی یادآور شد: پس از انقلاب تا حد زیادی آزادی به وجود آمد. البته در موضوعاتی با توجه به تفاسیری که از قانون اساسی شده است ممکن است امری مخل ِآزادی تعریف و تفسیر شود، مثلا بحث «نظارت استصوابی» که نسبت به شورای نگهبان مطرح می شود. عده ای معتقدند نظارت استصوابی دخالت در اصل آزادی انتخاب مردم است.

** علاوه بر استقلال سیاسی از لحاظ علمی هم تا حدودی مستقل شده ایم
محمد هاشمی گفت: با اینکه ایران جزو سه کشور دارای تمام مخازن معادنی در جهان است پیش از انقلاب از این ذخائر استفاده بهینه نمی شد و صنعتی برای ایجاد بهره وری و تبدیل مواد خام به ارزش افزوده وجود نداشت و خام فروشی می شد.
وی در ادامه به تشریح شعار «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی» پرداخت و خاطرنشان کرد: نخست باید دید استقلال کشور چقدر محقق شده است؟ پس از استقرار جمهوری اسلامی و بسته شدن سفارت آمریکا، همه فکر می کردند حکومت ایران ساقط می شود. اما امروز می بینیم ایران به یکی از قدرت های موثر منطقه و جهان تبدیل شده است.
عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دولتمردان آمریکا در چهاردهه گذشته از ۲ کلید واژه «تغییر رفتار» و «تغییر رژیم» برای ایران استفاده می کردند، افزود: برخی دموکرات ها چون کلینتون و اوباما در پی تغییر رفتار و جمهوری خواهانی چون بوش و ترامپ تغییر رژیم را سرلوحه برنامه های خود قرار داده بودند. آنها با ادبیات متفاوت یک هدف را دنبال می کردند.
وی افزود: آمریکایی ها چون فهمیده اند از نظر نظامی نمی توانند با ایران مقابله کنند با راهبردهایی چون انقلاب مخملی قصد دارند مردم را علیه حاکمیت بشورانند. بنابراین استقلال سیاسی تا حدود زیادی حاصل شده است.
هاشمی اظهار داشت: علاوه بر استقلال سیاسی، کشور از لحاظ علمی تا حد زیادی مستقل شده است. عکس گذشته که کار علمی به آن معنا انجام نمی شد، اکنون ایران در حوزه علمی بسیار پیشرفت کرده و نمونه شاخص آن دستیابی به فناوری هسته ای است که سالیان طولانی دشمن در پی آن بود که ایران به این فناوری دست نیابد.

**برخورد دوگانه غربی ها با حکومت شاه و جمهوری اسلامی نشان می دهد مستقل هستیم
وی ادامه داد: زمان شاه مهم نبود فناوری از کجا وارد می شود کما اینکه نیروگاه هسته ای بوشهر توسط آلمانی ها پایه ریزی شد. اما آنها پس از انقلاب کار ساخت نیروگاه را نیمه کاره گذاشتند و همچنان هفت میلیون مارک طلب ایران بابت نیروگاه بوشهر نزد آلمان ها باقی ماند.
هاشمی ادامه داد: پس از انقلاب غربی ها مخالف دستیابی ایران به انرژی هسته ای بودند و می گفتند شما انرژی فسیلی ارزان قیمت مانند نفت و گاز دارید، چه نیازی به فناوری هسته ای دارید؟ علت مخالفت آنها با دستیابی جمهوری اسلامی به انرژی هسته ای استقلال این حکومت است در حالی وابستگی شاه باعث شد که همه چیز برای او مجاز باشد.
وی یادآور شد: اکنون دستیابی ایران به انرژی هسته ای یا هر نوع دانش و صنعتی برای آنها مجاز و مطلوب نیست مانند بحثی که در این سالها برسر فناوری دفاعی و موشکی ایران مطرح است.
رییس پیشین صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد: این برخورد دوگانه غربی ها نشان می دهد ایران از نظر سیاسی، علمی و اقتصادی تا حدود زیادی مستقل است و شعار «استقلال» محقق شده است.
هاشمی یادآور شد: البته درباره پیشرفت فرهنگی ملاحظاتی دارم و فکر می کنم با مشکلاتی مواجه هستیم چون در اخلاق، صداقت و پاکدستی هدف گذاری درستی انجام نداده ایم.

** جمهوریت در ایران مشابه ای ندارد
هاشمی در خصوص شعار «جمهوری اسلامی»، گفت: در چهل سال گذشته بیش از ۴۰ انتخابات برگزار کردیم؛ یعنی هر سال بیش از یک انتخابات در ایران برگزار شده است. یکی از نمادهای جمهوریت، انتخابات است و شاهد هستیم نظام مبتنی بر انتخابات است و رییس جمهوری، نمایندگان مجلس، اعضای شورای شهر و روستا و نمایندگان مجلس خبرگان رهبری توسط مردم انتخاب می شوند.
وی با بیان اینکه سمت های انتصابی هم توسط منتخبان مردم انتخاب می شوند، خاطر نشان کرد: اعضای شورای نگهبان قانون اساسی، رئیس قوه قضاییه و فرماندهان نیروهای نظامی و انتظامی را رهبری انتخاب می کنند و خود رهبری هم با یک واسطه (مجلس خبرگان) توسط مردم انتخاب می شوند.
برادر آیت الله هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: در چهار دهه گذشته پایه های جمهوریت نظام بسیار قوی و محکم گذاشته شده است. بعضا محدودیت هایی هم پیش می آید که دلیلش تفاسیر و تعاریف نسبت به بعضی از قوانین است. فارغ از بعضی از اعمال سلیقه ها نمی توانیم نمونه ای از جمهوریت ایران در دنیا پیدا کنیم.

**شیعه را به جهان شناساندیم
هاشمی درباره اسلامیت نظام گفت: فرهنگ و زیر بنای انقلاب ما اسلامی و برگرفته از مکتب اهل بیت (ع) است و یکی از دلایل اقتدار جمهوری اسلامی همین زیر بنای اسلامی نظام است.
وی ادامه داد: سال ۴۸ یعنی در اوج قدرت حکومت شاه به آمریکا رفتم. امام (ره) به نجف تبعید شده بود و حدود سه هزار زندانی سیاسی از همه اقشار و گروه های مختلف از توده ای، جبهه ملی و نهضت آزادی گرفته تا روحانی، بازاری، دانشجو و نظامی در زندان بودند. البته همه آنها مخالف شخص شاه نبودند و می گفتند شاه باید سلطنت کند نه حکومت.
رییس پیشین صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد: گاهی در آمریکا می پرسیدند اهل کجا هستید می گفتم ایرانی هستم. چون نام ایران را کمتر شنیده بودند و ایران را درست تلفظ نمی کردند و در نقشه این نقطه را به عنوان پرشین یا پرشیا می شناختند.
هاشمی در ادامه یادآور شد: پس از پیروزی انقلاب که تفکر شیعه حاکم شد و امام بحث فرهنگ عاشورایی و جهاد اسلامی را مطرح کردند صدها کرسی شیعه شناسی در دانشگاه های معروف دنیا تشکیل شد که مکتب اهل بیت (ع) شناسانده شود به همین دلیل افراد زیادی شیعه شدند.
هاشمی با بیان اینکه جریان بی نظیری در جهان برای شناخت مکتب اهل بیت (ع) راه انداخته ایم، گفت: از همه کشورهای جهان در قم طلبه داریم. در گذشته حتی برای تهیه غذای حلال در آمریکا مشکل داشتیم. گاهی اوقات برای گردش به کلیسا می رفتم در آنجا با چند تن صحبت می کردم و آنها هم از تعداد مبلغان خود در دنیا سخن می گفتند. اما اکنون بدون تبلیغات به نسبت مسیحیت رویش برای گسترش اسلام و مکتب اهل بیت خیلی بیشتر است.
وی ادامه داد: روزی که امام (ره) از نوفل لوشاتو اعلام کردند قصد رفتن به ایران را دارند، مجله ای چاپ پاریس تصویر بزرگی از امام (ره) به عنوان عکس هفته روی جلد گذاشت و زیرش نوشت، «مردی که جهان را تکان داد» آن مجله فرانسوی نوشته بود خمینی مسیر و سرنوشت تاریخ را عوض کرد. امام (ره) در جهان دو قطبی آن زمان راه سومی معرفی کرد که نه شرقی بود و نه غربی، بلکه مسیر اسلامی مبتنی بر مکتب اهل بیت را نشان دادند.

**بازگشت امام (ره) توطئه آمریکا را خنثی کرد
هاشمی اظهار داشت: دو روز پس از فرار شاه در روز بیست و ششم دی ماه ۱۳۵۷، امام اعلام کرد به ایران می روم. از کاخ الیزه تماس گرفتند که نماینده رئیس جمهوری وقت آمریکا قصد ملاقات دارد، نمایندگان کارتر و ژیسکاردستن (رئیس جمهوری وقت فرانسه) آمدند. نماینده کارتر به امام (ره) گفت؛ به ایران نروید چون خطرناک است امام (ره) پاسخ دادند هنوز تصمیمی نگرفته ام و به مردم ایران نگفته ام چه برخوردی با آمریکایی داشته باشند.
وی در ادامه افزود: در ادامه نماینده فرانسه به شکلی مهربان تر وارد گفت و گو شد و گفت؛ اگر شرایط در نوفل لوشاتو نامناسب است شما را به قصر ورسای منتقل می کنیم، بهتر است ایران تشریف نبرید چون شرایط نامناسب است. امام از آنها تشکر کردند و رفتند.
رییس پیشین صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: پس از اینکه آنها رفتند امام (ره) فرمودند اعلام کنید جمعه به ایران می رویم و ما هم متنی به رادیو فرانسه دادیم و این موضوع را اعلام کردیم و در نهایتا ۱۲ روز بعد به ایران آمدیم.
وی یادآور شد: امام (ره) فرمودند کارتر و فرانسه دوستان ما نیستند، آنها توطئه هایی که در سر داشتند که با رفتن ما خنثی می شد به همین دلیل به من گفتند فعلا ایران نروم.
هاشمی تاکید کرد: بعد معلوم شد ژنرال هایزر برای کودتای نظامی در ایران برنامه ریزی کرده بود، چهل روز ایران بود و وقتی امام آمدند متوجه شد اجرای کودتا عملی نیست که نهایتا ایران را ترک کرد.

** در این چهل سال روزی نبود که آمریکا ما را راحت بگذارد
هاشمی خاطرنشان کرد: در ادامه آمریکایی ها با تحمیل جنگ، ترورهای کور، برخوردهای مسلحانه ای داخلی، کودتای نوژه، حمله طبس و ساقط کردن هواپیمای مسافری در ایران و… سعی کرد مقابل انقلاب اسلامی بایستد. دشمنی ادامه دار آمریکایی ها به این دلیل بود که جمهوری اسلامی تابع آمریکا نبود و به عنوان قدرت سوم مخالف ترویج لیبرالیسم در کشور و منطقه بود.
وی افزود: در این چهل سال روزی نبود که آمریکا ما را راحت بگذارد و ما هم همیشه مقابله کردیم. بنابراین نمی گوئیم نقص و کمبود نداریم، خیلی از فرصت ها را در جهت خدمت بیشتر و توسعه آنها از ما سلب کردند.
عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: نظام سرمایه داری در دنیا به چالش گرفته شده است. در فرانسه چند ماه است که مخالفت با مکرون و سیاست سرمایه داری و جنبش ۹۹ درصدی علیه سرمایه داری در آمریکا شکل گرفته است. کشورهای دیگر هم بهشت برین نیستند اشکال و نقص در همه جا هست.
وی ادامه داد: روزی رضا شاه از مدرس پرسید از جان من چه می خواهی؟ مدرس پاسخ داد؛ می خواهم نباشی. لذا آمریکائی ها و کشورهای سرمایه داری، «ما؛ فکر ما و مکتب ما را نمی خواهند و ما هم می خواهیم آنها نباشند بنابراین در یک تقابل هستیم.»
برادر مرحوم هاشمی رفسنجانی افزود: ملت ایران راه درست را به رهبری حضرت امام (ره) پیدا کرده است و با وجودی که فراز و نشیبهای بسیار، راه راست این است.
گفت وگو از کوروش خدابخشی و اسفندیار عبدالهی

درباره ی admin2

همچنین ببینید

محمد هاشمی: نسل جدید از ما سوال می کنند که شما انقلاب کردید چه برای ما آوردید؟ آزادی؟ کو آزادی؟!

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران محمد هاشمی: نسل جدید از ما سوال می کنند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *