خانه / اخبار / عده‌ای گفتند هاشمی اشرافی‌گری را تبلیغ می‌کند

عده‌ای گفتند هاشمی اشرافی‌گری را تبلیغ می‌کند

برادر مرحوم هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه برخی تقسیم رفاه آیت‌الله هاشمی‌ را رواج اشرافی‌گری تعبیر کردند، گفت: وقتی او در نماز جمعه گفت که چرا باید یک کارگزار مسلمان ژولیده باشد؟ دین پاکیزگی را توصیه می‌کند بنابراین لباس خوب و تمیز بپوشید، گفتند که هاشمی اشرافی‌گری را تببین می‌کند.
اعتمادآنلاین| محمد هاشمی، برادر مرحوم هاشمی رفسنجانی با اشاره به تکنوکرات (فن سالار) توصیف کردن مرحوم آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی از سوی برخی افراد، یادآور شد: متاسفانه این افراد شناختی از تکنوکراسی ندارند و هاشمی و نظام را نمی شناسند. هاشمی عالم مجاهدی بود که قبل از پیروزی انقلاب و قبل از اینکه رییس جمهوری شود مفسر قرآن بود و ۵۳ کتاب درباره فرهنگ و تفسیر قرآن نوشت. چنین شخصی را می‌گویند تکنوکرات است! پس معلوم است معنی این اصطلاح را نمی‌دانند.

عضو هیات موسس حزب کارگزاران سازندگی ایران گفت: هاشمی به عنوان یکی از پیشکسوتان انقلاب قبل از ورود به حوزه سیاست از علمای صاحب تالیف در مسایل اجتماعی، سیاسی، فقهی و اصولی و صاحب نظر و دارای تالیف بود و پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیشتر در حوزه سیاست و اجرا مسوولیت داشت. هاشمی رفسنجانی طبق نظر امام (ره) به همراه شهید بهشتی، شهید باهنر، آیت‌الله موسوی اردبیلی و رهبر انقلاب حزب جمهوری اسلامی را پایه‌گذاری کردند که همه از متفکران و علمای دین بودند. هاشمی رفسنجانی در زندان تفسیر قرآن را نوشت و کتاب فلسطین را زمانی می‌نویسد که هیچکس در خاورمیانه این موضوعات را مطرح نکرده بود.

هاشمی اضافه کرد: بیشتر فعالان سیاسی قبل و بعد پیروزی انقلاب با اینکه چند کلاس سواد داشتند مسوولیت‌های مهمی را برعهده گرفتند. مدرک تحصیلی و این نوع ارزش‌گذاری‌ها در نظام اسلامی جایگاهی ندارد بلکه ارزش گذاری اسلام بر مبنای اخلاق است. ما طرفدار دینی هستیم که پیامبرش بر محوریت اخلاق تاکید داشتند پیامبر (ص) سواد نداشت، اما محمد امین بود و قرآن بر او نازل شد.

عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: وصیت‌نامه بنیانگذار جمهوری اسلامی سند بالادستی کشور است و باید مطابق وصیت‌نامه امام (ره) عمل کنیم. موضوع دیگر اینکه در قانون اساسی شرطی با عنوان مدرک تحصیلی برای داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری قائل نشده است. بنابراین شروط طرح انتخاباتی اخیر مجلس یازدهم عده ای را از حقوق خود محروم می‌کند.

هاشمی یادآور شد: اخلاق را رها کردیم و به مدرک تحصیلی چسبیده‌ایم یعنی اینکه برخلاف آیین اسلام و سنت رسول‌الله (ص) عمل می‌کنیم. متاسفانه این کارها حاکمیت را از ارزش‌ها تهی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: از طرفی تکنوکراسی (فن سالاری) را مذموم می‌دانند و همه تقصیرها کشور را گردن تکنوکرات‌ها می‌اندازند اما شرط مدرک تحصیلی که ریشه در تکنوکراسی دارد را ملاک نامزدهای ریاست جمهوری قرار می‌دهند! ارزش‌های اخلاقی و دینی را کنار گذاشته‌اند و ارزش‌هایی را چسبیده‌اند که در ظاهر و باطن یا نیت و عمل تناقض دارد.

تعیین شرط سنی، حق نامزدها و مردم را ضایع می‌کند

هاشمی درباره طرح اصلاح‌ قانون انتخابات و تعیین شروط جدید برای نامزدهای سمت ریاست جمهوری از سوی مجلس یازدهم، عنوان کرد: ۲ اصل مهم اسلامیت و جمهوریت در قانون اساسی تفکیک ناپذیرند. جمهوری اسلامی، نظامی مبتنی بر مردم سالاری است و آحاد مردم براساس اصل جمهوریت از حقوقی برخوردارند. بنابراین طرحی که بخواهد حقوق مردم را سلب یا نقض کند با روح و اصول قانون اساسی مغایرت دارد.

نامزد هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: محدودیت‌ها برای داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در همه ادوار بوده است. به طوری که از میان انبوه ثبت نام کنندگان همیشه بین ۴ تا ۶ نفر احراز صلاحیت می‌شدند. شرایطی که مجلس یازدهم برای نامزدهای ریاست جمهوری به‌ویژه در مورد سن ثبت‌نام کنندگان مصوب کرده، تضییع حق انتخاب شوندگان و انتخاب کنندگان است.

وی خاطرنشان کرد: مثلا یک جوان ۴۰ ساله با ۳۹ ساله چه فرقی دارد؟ چرا ۴۰ ساله می تواند ثبت‌نام کند اما ۳۹ ساله نمی‌تواند؟ معلوم نیست مبنا قرار دادن ۴۰ سال برای نامزدها چیست. از آن طرف افراد با تجربه ۷۰ سال به بالا، هنوز کارایی دارند و برخی از آنها می‌توانند از تجربه خود برای حل مشکلات کشور استفاده کنند. بنابراین تعیین این شروط مقداری سوال برانگیز است و ارتباط و سنخیتی با قانون اساسی ندارد.

هاشمی درباره مباحث مطرح شده درباره حضور نامزد نظامی در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: می‌گویند از ابتدا هم داوطلب نظامی‌ منعی برای ثبت نام انتخابات نداشته است و آنها هم شهروند هستند و حق دارند مشارکت کنند. اما این نظر مغایر با رهنمودهای امام (ره) در وصیت نامه سیاسی الهی ایشان است.

رییس پیشین صدا و سیمای جمهوری اسلامی افزود: برخی از نمایندگان می‌گویند پیش از این و حتی در اول انقلاب داوطلب نظامی داشته‌ایم و اشاره آنها به نامزدی دریادار سید احمد مدنی است. در حالی که وصیت‌نامه امام (ره) در سال ۶۸ نوشته شده و دریادار مدنی در نخستین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال ۵۸ نامزد شده است.

سفرهای استانی نمایندگان هزینه‌زا است

هاشمی درباره عملکرد مجلس یازدهم و ادعای نظارت میدانی برخی نمایندگان با سفر به استان‌ها، گفت: به‌رغم انتظارات رهبر انقلاب، مجلس یازدهم با رویکرد خاصی تشکیل شد. رهبری در این مدت که از مجلس گذشت چندبار به نمایندگان تذکر دادند و از عملکرد مجلس و رفتار نمایندگان راضی نبودند چون از مجلس توقع می‌رفت دست کم قوانین راهگشا و حلال مشکلات تصویب کند.

عضو هیات موسس حزب کارگزاران سازندگی ایران با نامناسب توصیف کردن سفرهای نظارتی و میدانی برخی نمایندگان مجلس، این موضوع را تبلیغاتی عنوان کرد و گفت: وقتی هیاتی از مجلس به استانی می‌رود امکانات زیادی را به کار می‌گیرند که هزینه بسیار بالا و سنگینی دارد. اگر هزینه سفر نمایندگان در همان منطقه خرج شود برخی از مشکلات استان به ویژه در بخش مسکن و اشتغال حل می‌شود، اما چون این اقدامات جنبه تبلیغاتی دارد هزینه سنگین و بازدهی بسیار کم است.

وی افزود: باید هزینه و فایده هر اقدامی را در نظر گرفت. رسانه‌ها و مردم این شیوه‌ای که مجلسی‌ها به کار می‌گیرند را نه نظارت و حل مشکل مردم بلکه تبلیغاتی و برای مقاصد خاصی می‌دانند. در حالیکه نمایندگان می‌توانند پس از سه هفته برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه خود بروند و بر امور اجرایی منطقه خود نظارت کنند.

هاشمی درباره فضای رقابت انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ و نرخ مشارکت مردم، عنوان کرد: اگر تا خرداد ۱۴۰۰ وضعیت شیوع ویروس کرونا همین باشد نباید انتظار مشارکت بالا داشت. در این شرایط باید زمان انتخابات را بیشتر کرد. معتقدم زمان اخذ رای را از یک روز به ۲ یا سه روز افزایش یابد تا مردم بتوانند بدون تجمع و تراکم سر فرصت رای خود را بدهند چون آنها میان سلامت و رای دادن، سلامت را انتخاب می‌کنند.

این فعال سیاسی افزایش زمان رای گیری و فضای رقابتی انتخابات را دو عامل مهم افزایش نرخ مشارکت ارزیابی کرد و افزود: ما هم می‌توانیم مانند دیگر کشورها مدت رای‌گیری را افزایش دهیم. همچنین اگر رقابت متعادل وجود داشته باشد انتخابات می‌تواند پرشور برگزار شود. اما اگر آدم‌های گمنامی را تایید صلاحیت کنند و به جای سرداران عرصه سیاسی، افسران متوسط فرصت حضور پیدا کنند نباید توقع مشارکت زیادی داشت.

هاشمی خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده هرگاه رقابت متعادل بوده است اصلاح‌طلبان و چهره‌های معتدل رای آورده‌اند. چندین انتخابات داشتیم که نتیجه آن برخلاف انتظار جناح اصولگرا بوده است. انتخابات ریاست جمهوری سال‌های ۷۶ و ۸۰ هم اینگونه بود. تنها در سال ۸۴ و ۸۸ اتفاقات به گونه دیگری رقم خورد. ولی سال‌های ۹۲ و ۹۶ باز جریان اصلاح‌طلب و میانه‌رو رای اعتماد مردم را گرفتند. بنابراین اگر در انتخابات شرایط برای همه مساوی باشد قطعا جریان اصلاح‌طلب و اعتدالی پیروز رقابات انتخاباتی سال ۱۴۰۰ خواهند شد.

وی در باره نقش رییس دولت اصلاحات و مجمع روحانیون مبارز در اجماع سازی میان نیروهای اصلاح طلب و اعتدالی گفت: خاتمی میان جریان‌های مختلف شخصیتی مقبول و محبوب است اما برخی رویکرد او را قبول ندارند. حساب اظهار نظر اشخاص از مواضع احزاب و گروه‌ها جدا است. خاتمی می‌تواند میان اعتدالی‌ها و اصلاح‌طلبان وحدت و اجماع ایجاد کند.

تردید اصلاح‌طلبان برای اجماع روی لاریجانی

هاشمی در مورد اعلام حمایت از علی لاریجانی از سوی برخی اعضای حزب کارگزاران اظهار کرد: به نظرم تصمیم نهایی در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گرفته می‌شود. با توجه به شناخت افراد و احزاب اصلاح‌طلب، تردید جدی دارم در شورای هماهنگی روی لاریجانی اجماعی شکل بگیرد. ضمن اینکه لاریجانی فعلا از حمایت جدی دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب محروم است. اصولگرایان با او رفتار خوبی ندارند و برخی از اشخاص علیه او صحبت می کنند.

عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام، نرخ مشارکت مردم در انتخابات را وابسته به شرایط داخلی و خارجی توصیف کرد و ادامه داد: رییس جمهوری باید بتواند در معادلات بین المللی اثرگذار باشد و شرایط بین المللی را هم تعدیل کند. همچنین رییس دولت باید در بخش اقتصادی برنامه داشته باشد نه اینکه صرفا با تبلیغات و بدون توان اجرایی وارد پاستور شود.

هاشمی خاطرنشان کرد: بعد از جنگ تحمیلی کشور از بنیه قوی برخوردار نبود، خزانه خالی بود و ۳ روز ذخیره گندم داشتیم. وقتی مرحوم هاشمی رفسنجانی روی کار آمد و دولت تشکیل داد، فقط به مسایل داخلی نپرداخت بلکه در سیاست خارجی بجای تنش افزایی، بحث تنش‌زدایی را دنبال کرد و روابط ایران با دیگر کشورها را تعدیل و با کشورهای حوزه خلیج فارس بهترین روابط را ایجاد و حتی با اروپایی‌ها تعامل فرهنگی، اقتصادی، صنعتی، دانشگاهی، اجتماعی و سیاسی برقرار کرد.

وی با بیان اینکه مشی هاشمی بعد از جنگ و در دوران سازندگی موجب شد ما بتوانیم زیربناها را بسازیم، ادامه داد: در این شرایط توانستیم سدسازی کرده و راه‌ها و جاده‌ها را بسازیم و ترمیم کنیم و زیر ساخت‌های برق، آب، برق، گاز و تلفن را گسترش دهیم.

هاشمی ادامه داد: شهرک‌های صنعتی را در کشور ایجاد شد و صنایع داخلی در کشور رونق گرفت و اشتغال ایجاد شد، تولید بالا و صادرات اقلام غیر نفتی بالا رفت. این اقدامات باعث شد دوره سازندگی از نظر اقتصادی اوج دوران بازسازی لقب گیرد. مردم راضی بودند چون رفاه نسبی و درآمد ایجاد شد. اگر الان بخواهیم برای ساختن کشور و تقویت بنیه اقتصادی، صنعتی و سرمایه گذاری اقدامی انجام دهد باید نگاه داخلی و بین المللی هاشمی رفسنجانی را داشته باشد.

این فعال سیاسی درباره طرح راهبردی مجلس یازدهم برای لغو تحریم‌ها و تعیین زمان برای خروج ایران از پروتکل الحاقی و افزایش غنی‌سازی، اظهار کرد:پروتکل الحاقی یک معاهده مفید بین‌المللی برای ایران است که باعث مخالفت رژیم صهیونیستی و عربستان با آن شد بنابراین شرط پذیرش داوطلبانه پروتکل الحاقی در جهت تقویت برجام به نفع ایران است. قانونی که مجلس تصویب کرد، یعنی خروج از پروتکل الحاقی که خواسته کشورهای مخالف برجام است. اگر برجام برای ایران مفید نبود کشورهایی چون عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی و دولت ترامپ با آن مخالفت نمی‌کردند.

درباره ی admin2

همچنین ببینید

محمد هاشمی: نسل جدید از ما سوال می کنند که شما انقلاب کردید چه برای ما آوردید؟ آزادی؟ کو آزادی؟!

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران محمد هاشمی: نسل جدید از ما سوال می کنند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *