خانه / دسته‌بندی نشده / انتقاد محمد هاشمی به قالیباف: نباید به اسم نظارت میدانی، با پول بیت‌المال به استان‌ها سفر کنید!

انتقاد محمد هاشمی به قالیباف: نباید به اسم نظارت میدانی، با پول بیت‌المال به استان‌ها سفر کنید!

عضو پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بسیاری از تحلیلگران، سفرهای استانی رئیس مجلس تحت عنوان نظارت را سفرهایی تبلیغات انتخاباتی می‌دانند که با بودجه بیت‌المال هزینه می‌کنند چراکه لازم نیست رئیس مجلس با یک تیم راه بیفتد و برای بالگرد، خودرو و ادارات و تعطیلی و غیره هزینه کند و نام آن را نظارت میدانی بگذارد!

«محمد هاشمی رفسنجانی» عضو پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از بی‌اخلاقی‌هایی که بین جریانات سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب در آستانه ۵ ماه مانده به انتخابات ۱۴۰۰چیست؟ به خبرنگار نواندیش گفت: اگر ما به سابقه انتخابات‌ها از انتخابات ۸۴ به بعد، نگاه کنیم ارزیابی بهتری می‌توانیم داشته باشیم. در واقع ما تا قبل از انتخابات ۷۶ با مسائلی روبرو بودیم اما همانند امروز، به این شدت وارد بداخلاقی‌های سیاسی نشده بودیم.

او افزود: به هر حال انتخابات صحنه رقابت گروه‌های سیاسی است درواقع از نظر اخلاق و معیارهای اسلامی، اصل این است که طرفین رقیب بیایند برنامه‌های خود را در انتخابات مطرح کنند و به نوعی خودشان را نشان دهند اما متاسفانه در فضاهای انتخاباتی، اخلاق اسلامی نادیده گرفته می‌شود.

هاشمی ادامه داد: البته در کشورهای مختلف، برخی بی‌اخلاقی‌ها متداول است که نمونه بارز آن را در انتخابات اخیر آمریکا مشاهده کردیم که دو کاندیدای جمهوریخواه و دموکرات به یکدیگر نسبت می‌دادند متاسفانه ایران از این امر هم مستثنی نیست و به جای معرفی نامزد و ارائه برنامه، برخی اقدام به تخریب رقیب می‌کنند به عنوان مثال در مناظره‌های انتخاباتی سال ۸۴ و ۸۸ شاهد بودیم که چگونه کاندیداها حتی به بحث‌های ناموسی رسیدند به بیانی رفتارهای بسیار زشتی از سوی برخی کاندیداها سر زد.

محمد هاشمی بیان کرد: در واقع این رفتارها و فرهنگ، در انتخابات ۹۲ و ۹۶ هم تکرار شد در انتخابات ۹۶، آنقدر مناظره آقایان، ناپسند بود که بنده دیدم آقای بنی‌صدر که در پاریس، روزنامه‌ای تحت عنوان روزنامه انقلاب اسلامی دارد نوشته بود که ما از ابتدا می‌گفتیم که اینها دزد و قاتل و قاچاقچی هستند اما حالا خودشان در مناظره‌هایشان رسما بیان می‎کنند.» در واقع اظهاراتی که کاندیداها در مناظره‌های تلویزیونی علیه یکدیگر مطرح می‌کردند متاسفانه چنان زشت و ناپسند بود که ضدانقلاب‌های خارج از کشور نیز آن را دستاویز کردند و علیه ایران استفاده کردند.

این عضو پیشین مجمع تشخیص مصلحت اشاره کرد: متاسفانه شیوه و روش بر مبنای اخلاق اسلامی نیست بلکه غیراخلاق اسلامی است. به عنوان مثال در میان مارکسیست‌ها که آن زمان، ما با آنها بحث می‌کردیم یک جمله‌ای بیان می‌کردند مبنی بر اینکه “هدف، وسیله را توجیه می‌کند”، بنابراین از نظر آنها هر نوع بداخلاقی و تهمت برای رسیدن به اهدافشان توجیه پذیر است اما در فرهنگ اسلامی، این گونه نیست که هدف، وسیله را توجیه کند بلکه سخن اصلی ما این است که کاندیداها در زمان انتخابات باید ابتدا خود را معرفی کند، معیارها و برنامه‌هایش را ارائه کند و در نهایت نیز مردم، بین دو یا چهار برنامه یا کاندیدا، دست به انتخاب بزنند.

هاشمی اظهار کرد: آیه‌ای نیز در قرآن در این باره آمده است که می‌فرماید:«بشارت بده به بندگانم که اقوال را بشنوند و بهترین آن را انتخاب کنند.» بنابراین این شیوه اسلامی است اما متاسفانه چون فرهنگ اسلامی از این منظر بسیار ضعیف است شاهدیم که سوءاستفاده‌های زیادی صورت گرفته و از همین حالا هم توسط رسانه‌ها و سایت‌هاو فضاهای مجازی حتی صداوسیما آغاز شده است و اقدام به تخریب می‌کنند به عنوان مثال، جریان اصولگرا شخصیت‌ها و جریانات اصلاح‌طلب را تخریب می‌کند در مقابل نیز اصلاح‌طلبان و اعتدالیون، اصولگرایان را تخریب می‌کنند. در واقع اینکه گفته می‌شود رئیس جمهور اجاره‌ای نمی‌خواهیم از این دست تخریب‌ها است. در مجموع این گونه مسائل هیچ ارتباطی با فرهنگ اسلامی ندارد اما متاسفانه فرهنگ رایج انتخاباتی ما شده است و فضا خوب نیست.

او با اشاره به سفرهای استانی رئیس مجلس که بیشتر در چارچوب سفرهای تبلیغات انتخاباتی است، ابراز کرد: بسیاری از تحلیلگران، سفرهای استانی رئیس مجلس تحت عنوان نظارت را سفرهایی تبلیغات انتخاباتی می‌دانند که با بودجه بیت‌المال هزینه می‌کنند در حالی که اگر مجلس بخواهد نظارت کند می‌تواند همه اطلاعات را از نماینده هر استان و شهرستانی که در مجلس حضور دارد دریافت کنند چراکه وظایف نمایندگان این شهرها است که گزارش ارائه دهند بنابراین لازم نیست رئیس مجلس با یک تیم راه بیفتد و برای بالگرد، خودرو و ادارات و تعطیلی و غیره هزینه کند و نام آن را نظارت میدانی بگذارد!

هاشمی در پایان تصریح کرد: این اقدامات خلاف شیوه‎های اسلامی است که در حال انجام است در مجموع انتخابات ۱۴۰۰ را با این فضا و اقدامات تخریبی که از حالا شروع شده، انتخابات خوب و سالمی نمی‌بینم در واقع همان بی‌اخلاقی‌هایی که در سال‌های ۹۲، ۹۶ و ۸۴ و ۸۸ صورت گرفته به نظر می‌رسد در این دوره از انتخابات نیز تکرار شود.

درباره ی admin2

همچنین ببینید

محمد هاشمی: نسل جدید از ما سوال می کنند که شما انقلاب کردید چه برای ما آوردید؟ آزادی؟ کو آزادی؟!

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران محمد هاشمی: نسل جدید از ما سوال می کنند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *