خانه / اخبار / شرایط اقتصادی و سیاسی بهتر می‌شود

شرایط اقتصادی و سیاسی بهتر می‌شود

#محمد#هاشمی می‌گوید ۹۸ سال بازیابی ارزش پول ملی است
پگاه ظاهری

با نگاهی گذرا به سالی که گذشت مشکلات اقتصادی اولین چیزی است که به یاد می آید، درواقع سال۹۷ سال تورم، گرانی و تحریم بود. اکنون در ابتدای سال ۹۸ و دانستن اینکه سالی سیاسی و انتخاباتی را پیش رو داریم نمی‌توان از اقتصاد و تاثیر آن بر سیاست و سیاست‌ورزان چشم پوشی کرد. با این تفاسیر، ‌مسئله اول، بررسی شرایط اقتصادی کشور است که برای این کار لازم است شرایط سیاسی و اقتصادی بررسی شوند. محمد هاشمی رفسنجانی، فعال سیاسی و عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام، معتقد است ارزش پول ملی در سال جدید بر خلاف سال ۹۷ تقویت خواهد شد و در صورت تحقق این امر، سیاست و مشارکت سیاسی نیز در این سال پر رونق خواهد بود. او همکاری با دولت را نوعی مقابله مستقیم با کارشکنی‌های دشمنان و مخالفان نظام دانست. در ادامه، گفت‌وگوی او با اصفهان زیبا را می خوانید.

به نظر شما سال ۹۷ با تمامی مشکلات غیر قابل پیش بینی چگونه گذشت؟

عمده مسائل مهم درسال ۹۷، بحث کاهش ارزش پول ملی و افزایش قیمت ارزهای مورد مصرف بود که از نظر اقتصادی تاثیر بسیار عمیقی بر زندگی مردم گذاشت و این باعث تورم موجود در سال گذشته، معضل اشتغال و همچنین مشکلاتی در روابط بین الملل کشور شد. البته گروه‌های سیاسی خارج از کشور و مخالفان انقلاب همچون آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی سعی کردند از این فضا سوءاستفاده کرده و آن را علیه نظام و حاکمیت ایران به‌کار برند. اما هوشیاری و بیداری ملت چنین اجازه ای را به آنها در جهت ضربه زدن به حاکمیت جمهوری اسلامی ایران نداد. به طور واضح، اهداف اصلی آنها با توجه به ادبیات سیاسی که همیشه و در تمامی زمان ها از آن استفاده می کنند، یا تغییر در رفتار نظام یا تغییر نظام جمهوری اسلامی و بر‌اندازی آن است که با حمایت صددرصدی صدام در زمان جنگ وجود این اهداف به خوبی مشخص شد. در واقع دشمنان نظام جمهوری اسلامی تمامی تلاش خود را برای رسیدن به اهداف مورد نظر با توجه به شرایط و موقعیت‌های پیش رو انجام می‌دهند و هنگامی که با شکست در تغییر نظام مواجه می‌شوند، هدف اول را که تغییر در رفتارنظام است، دردست می‌گیرند و معتقد به این هستند که جمهوری اسلامی ایران نباید به دنبال اسلام ناب باشد و مکتب اهل بیت را دنبال کند، بلکه باید اسلامی که به آنها دیکته می شود، همچون اسلام در کشورعربستان در نظام ایران پیاده شود.
پیش بینی شما از سال ۹۸ چیست؟ آیا با داشتن تجربه سالی سخت می توان امیدی به روزهای روشن در سال جدید در عرصه های اقتصادی و سیـــــاسی داشت؟

در عرصه اقتصاد، با توجه به پیش بینی های بانک مرکزی و نهادهای مربوطه، در سال ۹۸ فعالیت های قابل توجهی در جهت بهبود وضعیت اقتصادی خواهیم داشت و پول ملی نیز با توجه به برنامه‌ریزی‌ها، ارزش از دست داده خود را تاحدودی به دست می آورد. همچنین التهاب موجود در بازار طلا، مسکن و ارز کاهش می یابد و قطعا به دنبال بهبود اقتصادی، شرایط سیاسی نیز بهتر خواهد شد، چراکه اقتصاد و سیاست دو موضوع به هم پیوسته است که به بهترشدن اوضاع اقتصادی به معنای بهتر شدن اوضاع سیاسی کشور و امیدوار شدن مردم به اقتدار و توانایی نظام جمهوری اسلامی ایران منجر می‌شود و مشارکت سیاسی ملت را در انتخابات پیش رو در پی خواهد داشت. نکته بسیار مهم در این شرایط این است که دشمن همچنان درصدد رسیدن به اهداف و خواسته های خود است، بنابراین همکاری و همدلی با دولت در راستای برنامه‌ریزی و مساعد کردن شرایط، با توجه به اینکه امسال سال انتخابات است، باید در راستای مقابله با کارشکنی های دشمنان و جناح های مخالف داخلی صورت گیرد.
با توجه به ضعف فعالیت احزاب و گروه های سیاسی در سال گذشته، آنها چه راهبـــــردی را در سال ۹۸ باید در نظر داشته باشند؟

احزاب، گروه ها و جناح های سیاسی نباید در رقابت با یکدیگر دشمن را همراهی کنند، بلکه باید این موضوع را در نظر بگیرند که اگر این کشتی سوراخ شود، همه کسانی که در این کشتی هستند غرق می شونـــــد، چه جنــــــاح چپ چه راست. سال ۹۸ بسیار سال حساسی است و انتخابات و هیچ موضوع دیگری نباید باعث همکاری با دشمنان نظام شود. در این شرایط هرکسی در هر مکان و هر فضا با هر مسئولیتی باید نسبت به جذب مردم تلاش کند نه نسبت به دفع مردم.

بهترین و مهم ترین استراتژی احزاب را برای سال ۹۸ چه می دانید؟

هر کس به قدر همت خود می تواند شرایط را در راستای بهتر کردن شرایط و جذب ملت تغییر دهد. مهم‌ترین مسئله در این خصوص این است که احزاب و گروه های سیاسی با هدف قرار دادن دشمن به راهکارهای مقابله با دشمنان نظام بپردازند. به نظر بنده، این بهترین استراتژی برای احزاب و تشکل های سیاسی در سال ۹۸ است. چراکه همراهی با دشمن و اهداف دشمن نوعی خودزنی است. درست است که احزاب دارای نظرهای متفاوت با توجه به اهداف خود هستند، اما این موضوع نباید باعث پیوند با دشمن شود. برخلاف مارکسیسم و کمونیسم که معتقدند هدف وسیله را توجیه می‌کند،
در فرهنگ اسلامی هدف وسیله را توجیه نمی‌کند و رسیدن به اهداف از هر راهی غیر قابل برگشت بوده و توجیهی ندارد، بلکه باید راهی درست و اخلاق مدارانه و همگام با منافع ملی و نظام در پیش گرفته شود. راهی می تواند موفق باشد که منافع نظام و مردم در آن وجود داشته باشد. بنده معتقد هستم راه برای رسیدن به شرایط مساعد روشن است و مردم دارای بلوغ سیاسی بسیار بالایی هستند. ملت، دولت و جناح های سیاسی باید این مسئله را مدنظر داشته باشند که خطر بیخ گوش همه وجود دارد و در صورت بروز اتفاق همه دچار مشکل می شوند.
#محمد #هاشمی #سال۹۸#شرایط#اقتصاد#بهبود#مشکلات#احزاب#مقابله با دشمن

درباره ی admin2

همچنین ببینید

محمد هاشمی: نسل جدید از ما سوال می کنند که شما انقلاب کردید چه برای ما آوردید؟ آزادی؟ کو آزادی؟!

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران محمد هاشمی: نسل جدید از ما سوال می کنند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *