خانه / اخبار / روایت محمد هاشمی از درخواست عفو از امام و رأفت امام

روایت محمد هاشمی از درخواست عفو از امام و رأفت امام

پرتال امام خمینی(س): یادداشت ۳۲۹/ محمد هاشمی
روز ولادت حضرت زهرا(س) بود. رادیو یک برنامه زنده داشت و موضوع برنامه این بود که از خانم ها سوال می کردند که الگوی شما کیست؟ گزارشگر از یک دخترخانم جوانی سوال کرده بود که الگوی شما کیست؟ آیا حضرت زهرا الگوی شماست؟ جواب داده بود: امروز الگوی ما حضرت زهرا نیست ایشان خیلی خوب بودند، ولی متعلق به ۱۴۰۰ سال قبل هستند! امروز الگوی من اوشین است.
 آن زمان سریال سال های دور از خانه را از تلویزیون پخش می کردیم و اوشین، بازیگر اصلی این فیلم و زن فعالی در عرصه آموزش و اجتماع بود. این گزارش چون به صورت زنده تهیه و پخش شده بود، به سمع امام نیز رسیده بود و ایشان به آقای موسوی اردبیلی دستور داده بودند که این موضوع را بررسی کنند که چنانچه طرف قصد توهین داشته، مجازات شود و در غیراینصورت کاری نداشته باشند.
 آقای موسوی اردبیلی این موضوع را به دادستان تهران واگذار کردند که آن موقع آقای عماد بودند. ایشان ۵، ۶ نفر ازبچه های رادیو را خواستند و نوار را بررسی کردند که تا حدود ساعت ۶ بعدازظهر به طول انجامید. ۶ بعدازظهر احکامی برای این افراد صادر شد که شامل انفصال از خدمت و مجازات بود. حکم هایی به تناسب کار هر کسی صادر شده بود.
 بعد از آن می خواستند افراد را از دفتر دادستان به زندان قصر ببرند. با رئیس زندان تماس گرفتم و گفتم تعدادی از همکاران ما امشب مهمان شما هستند. آنها را داخل زندان نبرید چون زمستان و سرد است.
 خدمت امام نامه نوشتم که مسئول صداوسیما من هستم و مسئولیت این برنامه به عهده من است. اگر قرار است کسی مجازات شود، من باید مجازات شوم. اگر همکاران مرا مجازات کنید دیگر کسی دستش به کار نمی رود. بنابراین درخواست دارم مرا مجازات کنید و آنها را عفو بفرمایید. امام فرمودند بنویس من اقدام می کنم. نامه ای به امام نوشتم و امام هم نامه را به آقای موسوی اردبیلی ارجاع دادند که آن موقع رئیس قوه قضائیه بودند.
ایشان گفتند حالا که شب است و دیر وقته و باشه فردا. من هم گفتم بسیار خوب. پرسیدم چند نفر هستند؟ چلوکباب تهیه کردم و با میوه و شیرینی به دفتر زندان به دیدار بچه ها رفتم. ۵، ۶ تا پتوی نو هم خریدم تا بتوانند براحتی و گرم بخوابند. یکی دو ساعت هم آنجا ماندم و با آنها صحبت کردیم. فردای آن روز ساعت ۱۱ آقای موسوی اردبیلی با امام مکاتبه و درخواست عفو کرده بودند. علاوه بر آنچه من درخواست کرده بودم. امام نیز نوشته بودند که با عفو این افراد موافق هستند و عفو فرمودند. همکاران را از زندان سوار ماشین کردیم و به صدا وسیما آوردیم و قضیه با این ترتیب شروع و تمام شد. الحمدالله هیچکدام از همکاران ما را جریمه نکردند، همه به کارهایشان بازگشتند و احکامی که دادستان داده بود لغو شد. همکاران سر کار برگشتند.
مستند نگاری ماجرا:
حضرت امام پس ازاطلاع از موضوع در نامه ای به مدیر عامل صدا و سیما  در اعتراض شدید به پخش برنامۀ توهین به مقدسات از رادیو ‏و توهین به مقدسات و تنبیه عاملین آن نوشت: ‏
‏‏بسمه تعالی ‏
‏‏آقای محمد هاشمی، مدیرعامل صدا و سیمای جمهوری اسلامی ‏
با کمال تأسف و تأثر روز گذشته از صدای جمهوری اسلامی مطلبی در مورد‏‎ ‎‏الگوی زن پخش گردیده است که انسان شرم دارد بازگو نماید. فردی که این مطلب را‏‎ ‎‏پخش کرده است تعزیر و اخراج می گردد، و دست اندرکاران آن تعزیر خواهند شد. در‏‎ ‎‏صورتی که ثابت شود قصد توهین در کار بوده است، بلاشک فردتوهین کننده محکوم به‏‎ ‎‏اعدام است. اگر بار دیگر از اینگونه قضایا تکرار گردد، موجب تنبیه و توبیخ و مجازات‏‎ ‎‏شدید و جدی مسئولین بالای صدا و سیما خواهد شد. البته در تمامی زمینه ها قوۀ قضاییه‏‎ ‎‏اقدام می نماید.‏‎
 [پس از ارسال نامۀ امام خمینی، تلفنگرامی از سوی آقای سید عبدالکریم موسوی اردبیلی رئیس دیوانعالی  کشور به این شرح مخابره شد:[بسمه تعالی. محضر مبارک حضرت آیت اللّه العظمی امام خمینی ـ مدظله العالی درباره محکومیت مسئولین چهارگانۀ پخش الگوی زن، من با قاضی محکمه صحبت کردم جرم آنها تسامح و سهل انگاری در انجام وظیفۀ خطیری است که در عهده دارند و از نظر قضایی با توجه به حساسیت مسئولیت، مجازات نامتناسب نیست ولی گفته می شود این افراد خدمتگزاران خوبی هستند و قرینه ای بر سوء نیت موجود نیست و این ایام هم به وجود آنها نیاز است به نظر می رسد این برخورد موجب تنبه آنان شود که دیگر این قبیل سهل انگاریها تکرار نشود. بنده درخواست عفو آنها را از همۀ مجازاتهای تعیین شده در حکم از حضورتان دارم. ۱۲ / ۱۱ / ۶۷ ـ عبدالکریم موسوی][بسمه تعالی. خدمت حضرت امام متن قرائت شد، فرمودند: عفو نمودم. ۱۲ / ۱۱ / ۶۷ ـ انصاری]‎
زمان: ۹ بهمن ۱۳۶۷ / ۲۱ جمادی الثانی ۱۴۰۹‏

درباره ی admin2

همچنین ببینید

محمد هاشمی: نسل جدید از ما سوال می کنند که شما انقلاب کردید چه برای ما آوردید؟ آزادی؟ کو آزادی؟!

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران محمد هاشمی: نسل جدید از ما سوال می کنند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *