خانه / زندگی نامه / مبارزات سیاسی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی

مبارزات سیاسی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی

هاشمی بنا به گفته ی خودش از سن ۱۴ سالگی و با توجه به مبارزات سیاسی برادرش به سمت و سوی مبارزه کشیده شد. ۴ سال در قم به مبارزه و تحصیلات حوزوی پرداخت. پس از به تهران رفت گویا محمد هاشمی در اوائل دهه ۱۳۴۰ دستگیر، تبعید و زندانش هم شده است. ممکن است این دستگیری ناشی از ارتباط وی با برادر بزرگترش بوده باشد.
وی پس از آن راهی آمریکا شد و تا پیروزی انقلاب اسلامی به کشور باز نگشت. چرا که او محل رجوع هاشمی رفسنجانی در آمریکا و رابط مستقیم و در مواردی غیر مستقیم برادرش با نهضت آزادی ایران خارج از کشور و سماع، (قطب زاده، ابراهیم یزدی و…) انجمن اسلامی دانشجویان، فلق (مصطفی تاج‌زاده)، نهضت سوسیالیست‌های خداپرست، جنبش مسلمانان مبارز (حبیب الله پیمان، میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و…) بود. هاشمی با ویزای دانشجویی در آمریکا بود و اگر می‌خواست بیشتر بماند باید تحصیل می‌کرد.خودش می‏گوید: « نمی‌توانستیم به ایران بیایم، آنجا جزو مبارزین بودیم اگر می‌آمدیم، زندان می‏افتادیم، به محضی که امام (ره) آمد پاریس، ما هم، همه چیز را رها کردیم و آمدیم پاریس» وی به هنگام هجرت حضرت امام خمینی (ره) به پاریس، از آمریکا راهی فرانسه شد و سپس با پرواز انقلاب به همراه امام خمینی (ره) در ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ به کشور بازگشت.
هاشمی در مورد ارتباط با امام خمینی (ره ) می‏گوید: « من ۹ سال آمریکا بودم، امام که تشریف آوردند پاریس، من آنقدر ارتباطم با امام نزدیک بود که شب از هتل بصره دستور دادند به حسین آقا، پسر مرحوم آقا مصطفی که به من در آمریکا اطلاع دهند امام تشریف آوردند پاریس به ما اطلاع دادند که ما پاریس هستیم. ۱۱۷ روز ایشان پاریس بودند. من ۱۱۴ روز را خدمت ایشان بودم، با همان هواپیما افتخار داشتم که آمدم ایران.»

درباره ی admin2

همچنین ببینید

فعالیت‌های سیاسی – اجتماعی

مشارکت فعال در نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) در دهه ۴۰ مشارکت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *